اخبار

  • تاریخ انتشار : 1402/11/27 - 13:28
  • بازدید : 176
  • تعداد بازدیدکننده : 169
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
رییس یازدهمین کنگره بین المللی قرآن، عترت و سلامت:

علم واقعی تواضع فرد را بیشتر می‌کند

رییس یازدهمین کنگره بین المللی قرآن، عترت و سلامت درخصوص نشانه‌های علم آموزی واقعی گفت: هر چه فرد علم واقعی می‌آموزد تواضع او بیشتر می‌شود، هیچ علمی به خصوص در رشته پزشکی نباید دانشجو و متخصص مسلمان را از قرآن دور کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر ناصر سیم‌فروش استاد تمام اورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و از چهره‌های ماندگار رشته پزشکی در  یازدهمین کنگره بین المللی قرآن، عترت و سلامت درخصوص تاثیر ارتباط دانشجویان و متخصصین پزشکی با قرآن عنوان کرد: خداوند می‌فرماید هر کس خود را بشناسد خدای خود را می‌شناسد، اگر انسان به خلقت خود توجه کند تمام نشانه‌هایی بدن انسان گواهی بر وجود یک خالق دانا و حکیم است که اتفاقا با قرآن با ما سخن می‌گوید.

 

دکتر سیم‌فروش به تاثیر عصب‌ها در اندام‌های بدن و اینکه تمام عروق بزرگ روده‌ها حتی در یک بند انگشت نیز وجود دارد، ادامه داد: خداوند می‌فرمایید که من به انسان گوش، چشم، قلب و مغز و .. دادم و باید به درستی از اندام‌های خود استفاده کند، در قرآن نشانه‌های زیادی از عظمت پروردگار وجود دارد. براین اساس تلاوت قرآن با تفکر به معنای آن است که می‌توان سخن پروردگار از طریق قرآن شنید.

 

رییس یازدهمین کنگره بین المللی قرآن، عترت و سلامت درخصوص نشانه‌های علم آموزی واقعی عنوان کرد: هر چه انسان علم واقعی می‌آموزد در برابر این عظمت خلقت، تواضع آن بیشتر خواهد شد.

 

دکتر سیم فروش ادامه داد: کدام ماشینی از بدو تولد تا زمان مرگ به‌مانند قلب به طور دائمی و منظم کار می‌کند، خداوند فرموده است هر کس به حزب من بپیوندد برنده خواهد بود، بنابراین جوانان باید غرور علمی را کنار بگذارند زیرا علم هر روز در حال تکامل است به طوری‌که با گذشت چند دهه این علم کنونی کاربردی دیگر نخواهد داشت، حتی حضرت امام خمینی (ره) فرموده بودند: «علم توحید نیز می‌تواند برای آدمی حجاب شود»، براین اساس هیچ علمی نباید آدمی را دچار غرور کند و دانشجو و پزشک مسلمان نباید با قرآن دچار فاصله شود.

 

وی افزود: قرآن را باید با اعتقاد تلاوت و تدبر کرد، فرد باید با بصیرت به سمت قرآن کشیده شود که اتفاقا کار آسانی نیز نیست زیرا بهشت را به بها می‌دهند، نه به بهانه. و این در حالی است صرف تلاوت قرآن کافی نیست و یک متخصص علم پزشکی باید فرائض دینی مانند اقامه نماز را نیز به‌جا آورد.

 

رییس یازدهمین کنگره بین المللی قرآن، عترت و سلامت ادامه داد: قرآن کتاب انسان ساز است و مثال‌هایی دارد از جمله تکامل جنین که به طور دقیق و براساس علم، اتفاقاتی که برای جنین رخ می‌دهد در قرآن به طور کامل تشریح شده است.

 

دکتر سیم فروش درخصوص پیشنهاد وزیر بهداشت برای راه اندازی انجمن سلامت معنوی در جهان اسلام نیز عنوان کرد: در حال حاضر نخستین قدم‌ها برای بین المللی شدن این کنگره برداشته شده است و یازدهمین کنگره قرآن، عترت و سلامت نیز نخستین دوره بین المللی آن است که از کشورهای مسلمان دعوت به عمل آمده است.

 

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون پزشکان کشورهای مسلمان برای آموزش دوره‌های فلوشیپ، رزیدنتی و فوق تخصصی به ایران می‌آیند و این ارتباطات در جمهوری اسلامی برای پیش بردن کنگره به سمت بین المللی شدن بیشتر تاثیر دارد ولی باید به صورت عملی پیشرفت‌های ایران به‌خصوص عمل کردن به مفاهیم قرآنی را ملاحظه کنند.

 

دکتر بهرام عین‌ اللهی در یازدهمین کنگره بین المللی قرآن، عترت و سلامت با اشاره به اینکه یک انسان نیازهای مختلفی دارد که یکی از این نیازها مسئله سلامت است، عنوان کرد: باید به کادر سلامت افتخار کرد زیرا زحمات آنان مردمی و انسانی است و در حوزه سلامت بعد از انقلاب یک تاریخ 45 ساله پرافتخار طی شده است که حاصل تلاش و ایثارگری‌های کادر سلامت بوده است.

 

وی ادامه داد: قبل از انقلاب وابستگی‌های زیادی در حوزه سلامت وجود داشت و حتی برای برخی درمان‌ها، اعزام به خارج از کشور صورت می‌پذیرفت، در حالی‌که امروز یکی از قوی ترین کشورهای منطقه در حوزه سلامت ایران است، همچنین در دوران دفاع مقدس نیز کادر سلامت از خط مقدم تا بیمارستان‌های صحرایی با توسل به قرآن و عترت ایثارگری‌های زیادی انجام دادند و در نهایت در دوران کرونا 300 شهید تقدیم کردند.

 

دکتر عین‌ اللهی با تاکید بر تاثیر قرآن و عترت بر طبابت و رفتار با مردم و بیماران افزود: باید فرهنگ قرآنی در نظام سلامت گسترش یابد که می‌تواند بر خدمات این حوزه نیز تاثیر گذاشته زیرا بهترین برخورد پزشک و پرستار با بیمار رفتار قرآنی است.

 

وی با ضرورت تقویت فضاهای آموزشی براساس ترویج اخلاق دینی و قرآنی عنوان کرد: هرگز نباید بیمار به شکل یک شئ یا مادی دیده شود براین اساس بیمار نباید در حیطه درمان ناامید شود و باید به او همیشه امید داد زیرا کادر سلامت وسیله هستند و شفا دادن با پروردگار است.

 

وزیر بهداشت با اشاره به جایگاه ویژه وزارت بهداشت در ارتباط با مردم افزود: برخی مواقع مردم و بیماران از برخورد پزشک و پرستار گلایه می‌کنند در حالی‌که باید برخورد کادر سلامت با مردم براساس مفاهیم قرآنی تقویت شود.

 

دکتر عین‌ اللهی با تاکید بر ترویج مفاهیم قرآنی از سوی اساتید برای دانشجویان عنوان کرد: در بیانیه گام دوم از سوی رهبری نیز در این زمینه تاکید ویژه ای شده است و براین اساس نقش رییس دانشگاه‌ها و مدیر بیمارستان‌ها بسیار اهمیت دارد.

 

وی با اشاره به اهمیت بحث جوانی جمعیت براساس فرهنگ خانواده محوری در ایران و پرهیز نسبت به تقلید از مضامین غربی ادامه داد: هر چه تقوی بیشتر شود کار جهادی نیز افزایش می‌یابد ولی باید برای جوانان در دانشگاه‌ها وقت گذاشت و این موارد تبیین شود تا از همه ظرفیت‌های ایران با ترویج فرهنگ قرآنی بیشترین بهره مندی صورت گیرد.

 

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به تاکید رییس جمهور برای تقویت دیپلماسی سلامت گفت: هم اکنون بیش از 8 هزار دانشجوی بین الملل در ایران در حال تحصیل هستند و این دانشجویان بسیار به مسائل سلامت معنوی توجه دارند، براین اساس پیشنهاد می‌شود انجمن جهانی و بین المللی سلامت معنوی در جهان اسلام راه اندازی شود.

 

 

دکتر عبدالرضا پازوکی رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران و دبیر اجرایی این کنگره نیز با تشریح تلاش‌های هشت ماهه برای برگزاری یازدهمین کنگره بین المللی قرآن، عترت و سلامت عنوان کرد: این کنگره با همت فرهنگستان علوم پزشکی و همراهی وزارت بهداشت و مشارکت مرکز جامعه المصطفی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود و در این مدت از سوی اساتید مقالات قابل توجه ای به این کنگره برای ارتقای سلامت معنوی ارسال شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، این کنگره براساس مفاهیم قرآن و عترت با موضوع سلامت در حال برگزاری است.

 برای این کنگره 330 مقاله ارسال شد که 96 مقاله به صورت ارایه و 230 مقاله به صورت پوستر  بود.

 

 همچنین از 55 سخنرانی، 20 سخنرانی از کشورهای عراق، سوریه، پاکستان، آلمان، مالزی، انگلستان، افغانستان، سوریه و کنیا به صورت حضوری و مجازی انجام شد.  این کنگره با جمعیت هدف، متخصصین پزشکی و کادر سلامت در حوزه قرآن و عترت برنامه ریزی شده است.

 

یازدهمین کنگره قرآن، عترت و سلامت تا روز جمعه ۲۷ بهمن ماه ادامه دارد و در روز آخر نیز نشست تخصصی مهدویت برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7703م.ر

 

 
  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 139023
کلمات کلیدی

نظر شما

  • نظرات شما دیده و بررسی می شود.