اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/02/25 - 15:11
  • بازدید : 580
  • تعداد بازدیدکننده : 489
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

پنجمین جشنواره دانشگاه بهره‌ور برگزار شد/ تقدیر از برندگان جشنواره

امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت، پنجمین جشنواره دانشگاه بهره‌ور برگزار و از برندگان این جشنواره تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محمود خدادوست دبیر جشنواره و معاون توسعه مدیریت و منابع ضمن قدردانی از مجموعه دانشگاه در راستای ارتقای بهره‌وری گفت: در سالی که گذشت بر اساس آمار، شاخص‌های بهره‌وری در سطوح مختلف ارایه خدمت در دانشگاه رشد چشمگیری داشته است.

 

مدیریت سبز؛ نسل هشتم سامانه هوشمند بیمارستانی

وی از حرکت دانشگاه به سمت ارتقای شاخص‌های بهره‌وری در بالاترین سطح خبر داد و گفت: داشبرد نسل هشتم سامانه هوشمند بیمارستانی، تحت عنوان مدیریت سبز اجرایی شده است.

 

دکتر خدادوست با تاکید بر اینکه کلیدواژه بهره‌وری در تمام اجزای دانشگاه نهادینه شده است، به تاریخچه شکل‌گیری بهره‌وری در کشور و دانشگاه اشاره کرد.

 

دکتر خدادوست کارایی و اثربخشی را دو‌مولفه اصلی در ارتقای بهره‌وری دانست و افزود: باید خدمت باکیفیت با قیمت تمام شده پایین به مردم عرضه شود.

 

وی با تاکید بر اینکه صحت داده‌ها به افزایش بهره‌وری منجر خواهد شد، از شکل‌گیری کمیته‌هایی با هدف بررسی و رفع چالش‌ها در داده‌های مختلف خبر داد.

 

 

به گفته دکتر خدادوست سامانه HIM امروز سامانه‌ای مختص به تحلیل داده‌های بیمارستانی نیست؛ بلکه عملکرد کلیه مجموعه دانشگاه با این سامانه مورد رصد قرار می‌گیرد و بر اساس آن چالش‌ها شناسایی و متناسب با آن راهکار ارایه می‌شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه حرکت به سمت دانشگاه بهره‌ور در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در سال‌های اخیر با قوت بیشتر در دستور کار است اضافه کرد: بدون تردید در سال آتی طبق شعار سال از ظرفیت مشارکت‌های مردمی با هدف ارتقای شاخص‌ها بیش از پیش بهره‌ خواهیم برد.

 

دکتر سعید غلام‌زاده دبیر کارگروه مدیریت بهره‌وری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به اینکه ساختار مدیریت بهره‌وری، نظام برنامه‌ریزی بهره‌وری، نظام توانمندسازی بهره‌وری، نظام مدیریت دانش بهره‌وری و نظام ترویج بهره‌وری از اجزای مدیریت هوشمند بیمارستانی (HIM) است، گفت: برای استقرار این نظام علاوه بر تصمیم و تایید راس مجموعه، نیاز به فرهنگسازی برای ایجاد ساختار وجود داشت.

 

 

وی همچنین ادامه داد: در همین راستا کمیته تخصصی آموزش، پژوهش، درمان، بهداشت، دانشجویی و فرهنگی، دارو و تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات، افکارسنجی و بین الملل و کمیته مدیریت بهره‌وری بیمارستان و کمیته مدیریت بهره‌وری شبکه بهداشت در ذیل کارگروه مدیریت بهره‌وری تشکیل شد.

 

به گفته دکتر غلام زاده، رییس دانشگاه به عنوان رییس این کارگروه و معاونان دانشگاه به عنوان روسای کمیته‌ها فعالیت می‌کنند.

 

دبیر کارگروه مدیریت بهره‌وری دانشگاه تصریح کرد: تعیین اولویت‌ها، تعیین شاخص‌ها، تعیین اقدامات، تعیین اهداف و برنامه‌ها، تعیین شاخص‌های پایش و پایش برنامه‌ها و ارزیابی آن‌ها در قالب نظام برنامه‌ریزی بهره‌وری تعریف شدند.

 

وی ادامه داد: همچنین 111 دوره توانمندسازی و آموزش طی 5 سال در حوزه‌های تخصصی و دوره‌های مهارت‌افزایی در حوزه‌های عمومی بهره‌وری برگزار شد.

 

وی با بیان اینکه مدیریت دانش بهره‌وری بر اساس شناسایی اطلاعات، جمع بندی، ذخیره، به اشتراک گذاشتن و به کارگرفتن تجارب شکل می‌گیرد، گفت: تجارب چهار سال فعالیت کارگروه نیز به ثبت رسید و در نهایت در قالب کتاب تجارب بهره‌وری منتشر شد.

 

دکتر غلام زاده با اشاره به رویکردهای نوین جشنواره در هر دوره، عنوان کرد: جنبش مدیریت هوشمند بیمارستانی از سال 96 اغاز شد و در سال 98 به طور رسمی برای اولین بار جشنواره HIM در سطح بیمارستان‌ها برگزار شد.

 

وی افزود: در سال 99 نیز سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی را به عنوان اختراع ملی به ثبت رساندیم و پس از سه دوره به سمت دانشگاه بهره‌ور حرکت کردیم. در سال 1402 همچنین از نسل هشتم سامانه HIM رونمایی شد. در پنجمین دوره از این جشنواره هدف پیشبرد اهداف هوشمندسازی خدمات سلامت تعریف و شعار آن جهش ارایه خدمات هوشمند سلامت با مشارکت مردم تعیین شد.

 

دکتر غلام زاده تفاوت پنجمین دوره از جشنواره نسبت به دوره قبل را برگزاری آن در طول یک هفته، افزودن محور مدیریت سبز به شش محور قبلی جشنواره و تغییر در تعداد و ضریب تاثیر داوری‌های خارج از دانشگاه اعلام کرد و گفت: در این دوره 443 تجربه به کارگروه ارسال شد که پیش از داوری واحدهای بهره‌وری در هر مرکز، 185 تجربه به داوری دوم و در نهایت 84 تجربه به مرحله داوری خارج از دانشگاه راه پیدا کرد.

 

دبیر کارگروه مدیریت بهره‌وری دانشگاه در پایان از رویکرد دوره بعدی جشنواره تحت عنوان جهش هوشمند سلامت با حفظ کرامت بیمار خبر داد.

 

 این مراسم با حضور دکتر بهروز رحیمی معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر غلام‌زاده دبیر کارگروه مدیریت بهره‌وری دانشگاه ، دکتر حیدر محمدی رییس سازمان غذا و دارو، دکتر محمدحسین امامی رییس انجمن مدیریت سبز ایران، دکتر علی کرم‌پور حقیقی معاون راهبری عمومی سازمان بهره‌وری ایران، دکتر جوانمرد رییس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری و  جمعی از مسئولان دانشگاه و نظام سلامت در تالار امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن رونمایی از نسل هشتم سامانه HIM اسامی برگزیدگان این جشنواره اعلام و از آنان تقدیر شد.

 

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7701س.ق

 

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 142444
کلمات کلیدی