اخبار

  • تاریخ انتشار : 1402/09/13 - 15:37
  • بازدید : 413
  • تعداد بازدیدکننده : 374
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
با پیشگامی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

پویش انتقال خون فرزندان ایران آغاز شد

پویش اهدای خون فرزندان ایران در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور آغاز به کار کرد.

 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر هادی نوری مدیرکل جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران نیز با اعلام این خبر که به همت جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز آغازین پویش فرزندان ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی است، اظهار کرد: این پویش به صورت همزمان در سراسر دانشگاه‌ها و مراکز عالی کشور کلید خورده است.
 
وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها خاستگاه فرهنگی فعالیت‌های بشردوستانه‌اند تاکید کرد: اهدای خون در درجه‌ اول یک کار فرهنگی است.
 
دکتر نوری با بیان شعار سازمان انتقال خون مبنی بر انتقال خون سالم، مستمر و همیشگی است، گفت: بیشترین گروه هدف اهداکنندگان جوانان هستند بنابراین آغاز این پویش از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، راهبرد موثری برای ارتقای این فرهنگ است.
 
به گفته دکتر نوری شش ماهه دوم سال مواردی مثل تشدیدآلودگی و برودت هوا، شیوع عفونت‌های ویروسی و کوتاه شدن روز از عوامل کاهش مراجعات اهداکنندگان است.
 
مدیرکل جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران در پاسخ به این سوال که آیا مبتلایان به بیماری‌های ویروسی مثل آنفولانزا و یا کو‌وید ممنوعیت اهدای خون دارند یا خیر توضیح داد: شروع فرایند اهدا با بررسی وضعیت عمومی اهداکننده توسط پزشکانی حاذق انجام می‌شود، اهدا کنندگان طبق چک لیست‌ها مورد معاینات متعدد قرار می‌گیرند، به این معنا که اگر بیماری وجود داشته باشد فرد وارد فرایند اهدا نمی‌شود و یا اگر اهدای خون هم انجام شده باشد همچنان انجام ازمایش‌های تخصصی سازمان انتقال خون در دستور کار است.
 
دکتر نوری تاکید کرد: در مورد افرادی که مبتلا به عفونت ویروسی باشند پزشکان برای این افراد معافیت موقت اهدای خون تا بهبود بیماری در نظر می‌گیرند.
 
وی خطاب به مردم تاکید کرد: این اطمینان را داشته باشید که خونی که بیماران نیازمند به خون دریافت می‌کنند، خون کاملا سالم و عاری از هر گونه بیماری است.
 
دکتر نوری با بیان اینکه کشور به اهداکنندگانی از تمام گروههای خونی نیازمند است اضافه کرد: با ایجاد شبکه ملی خون رسان، خون‌های اهدایی در سراسر کشور توزیع می‌شوند، به این معنی که به طور مثال اگر خونی در استان تهران به میزان مورد نیاز وجود داشته باشد به سایر استان‌ها منتقل می‌شود، ولی همچنان نیاز به اهدای گروه‌های خونی کمیاب و‌منفی وجود دارد.
 
مدیرکل جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران درباره وضعیت اهداکنندگان و دانشجویان خارجی نیز توضیح داد: این افراد باید احراز هویت شوند ولی در درجه اول به دلیل پیگیری و انجام فرایندها احراز هویت قطعی این افراد مهم‌ترین موضوع است.
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، سازمان انتقال خون در مناسبت‌های مختلف پویش‌هایی برای اهدای خون برگزار می‌کند.
 
در همین راستا همزمان با روز دانشجو پویش اهدای خون فرزندان ایران برگزار شد.
 
هدف از اجرای این پویش‌ها، مشارکت اقشار مختلف جامعه در امر انسان دوستانه اهدای خون است.
 
این پویش از ۱۵ آذر به مدت یک هفته در سطح دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور در قالب برگزاری تیم‌های سیار انجام می‌شود.
 
مشارکت نسل جوان به ویژه دانشجویان برای اهدای خون در قالب پویش‌های مختلف می‌تواند زمینه ساز حضور مستمر و مداوم این عزیزان در امر نجات بخش اهدای خون باشد.
 
 
انتهای پیام /
کدخبر نگار۷۷۰۱س.ق
  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 135836
کلمات کلیدی

نظر شما

  • نظرات شما دیده و بررسی می شود.