اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/04/31 - 10:24
  • بازدید : 77
  • تعداد بازدیدکننده : 63
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی

بیماری‌های مرتبط با هپاتیت هر 30 ثانیه یک قربانی می‌گیرد

سازمان بهداشت جهانی با اشاره به اینکه هر 30 ثانیه یک نفر بر اثر یک بیماری مرتبط با هپاتیت جان خود را از دست می‌دهد، خواستار برنامه‌ریزی برای اقدامات پیشگیرانه، تشخیصی و درمانی بهتر برای نجات جان افراد و بهبود نتیجه درمان شد.

به گزارش گروه ترجمه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، 28 جولای مصادف با 7 مرداد روز جهانی هپاتیت نام‌گذاری شده تا به این بهانه در راستای افزایش آگاهی مرتبط با هپاتیت ویروسی و التهاب کبد که باعث بروز بیماری شدید کبد و سرطان می‌شود، اقدام شود؛ بنا بر تصمیم سازمان بهداشت جهانی «زمان عمل فرا رسیده است» شعار امسال این روز در نظر گرفته شده است.

پنج سویه اصلی ویروس هپاتیت شامل A، B، C، D و E است و هپاتیت B و C شایع‌ترین عفونت‌ها هستند که منجر به یک میلیون و 300 هزار  مرگ و  دو میلیون و 200 هزار عفونت جدید در سال می‌شود.

با وجود ابزارهای بهتر برای تشخیص و درمان و کاهش قیمت محصولات، نرخ پوشش آزمایش و درمان متوقف شده، اما هدف سازمان بهداشت جهانی مبنی بر حذف این عفونت تا سال 2030، هنوز هم قابل دستیابی است.

- 304 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت B و C مزمن در سال 2022 گزارش شده است.

- فقط 45 درصد از نوزادان در سال 2022، 24 ساعت پس از تولد واکسن هپاتیت B دریافت کردند.

- یک میلیون و 300 هزار  نفر بر اثر ابتلا به هپاتیت B و C مزمن در سال 2022 جان خود را از دست دادند.

 

پیام‌های کلیدی

یک کبد هر روز بیش از 500 عملکرد حیاتی را انجام می دهد تا ما را زنده نگه دارد، به همین دلیل انجام آزمایش، درمان و پیشگیری از هپاتیت ویروسی بسیار مهم است.

هپاتیت، التهاب کبد است. این بیماری توسط یک عفونت ویروسی یا عوامل غیر عفونی (مانند داروها، سموم، الکل) ایجاد می‌شود.
پنج سویه اصلی ویروس هپاتیت وجود دارد که به عنوان A، B، C، D و E شناخته می‌شود. در حالی که همه آنها منجر به بروز بیماری کبدی می‌شوند، اما قابل پیشگیری هستند.
هپاتیت نوع B و C منجر به بیماری مزمن می شود و با هم شایع ترین علت سیروز کبدی، از دست دادن عملکرد کبد، سرطان کبد و مرگ و میر ناشی از هپاتیت ویروسی است.


مرگ و میر ناشی از علل مرتبط با هپاتیت ویروسی در حال افزایش است

هپاتیت B و هپاتیت C در مجموع باعث مرگ یک میلیون و 300 هزار  نفر در سال 2022 شدند و حدود 304 میلیون نفر با عفونت هپاتیت ویروسی مزمن زندگی می کنند.
روزانه سه هزار و 500 نفر بر اثر ابتلا به هپاتیت B و C جان خود را از دست می‌دهند؛ یعنی در هر 30 ثانیه یک مرگ ناشی از هپاتیت.
روزانه بیش از شش هزار نفر به به هپاتیت ویروسی مبتلا می‌شوند.


در جهان تعداد زیادی از افراد با هپاتیت «تشخیص داده نشده» و «درمان نشده» زندگی می کنند.

بیماری نزدیک به 220 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت B و نزدیک به 36 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت C، تشخیص داده نشده است.
بیشتر علایم تنها زمانی ظاهر می‌شوند که بیماری پیشرفت کند، و بیشتر افراد تنها زمانی متوجه ابتلا به هپاتیت B یا C می‌شوند که به بیماری جدی کبد یا سرطان مبتلا شوند.
حتی پس از تشخیص، پوشش درمان و مراقبت برای افراد مبتلا به هپاتیت به طرز عجیبی کم است.
از 304 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت B و C، تنها هفت میلیون نفر تحت درمان هپاتیت B و 12.5 میلیون نفر از هپاتیت C قرار دارند.


بسیاری از مرگ و میرها و ابتلا به عفونت‌های هپاتیت قابل پیشگیری هستند


برای از بین بردن هپاتیت و دستیابی به اهداف WHO تا سال 2030، اطمینان از خدمات مراقبتی ساده از این قرار است:

- همه زنان باردار مبتلا به هپاتیت B مزمن به درمان و نوزادان آنها برای جلوگیری از عفونت به واکسن تولد هپاتیت B دسترسی دارند
- 90 درصد از افرادی که با هپاتیت B یا هپاتیت C زندگی می‌کنند، شناسایی شوند
- 80 درصد از افراد تشخیص داده شده مبتلا به هپاتیت C درمان می‌شوند یا افراد تشخیص داده شده مبتلا به هپاتیت B بر اساس معیارهای واجد شرایط جدیدتر درمان می‌شوند.


منبع: WHO

انتهای پیام/

کد خبرنگار: 7702 ی.ق

  • گروه خبری : اخبار سلامت
  • گروه خبری : 144573
کلمات کلیدی