اخبار

  • تاریخ انتشار : 1402/12/23 - 10:08
  • بازدید : 259
  • تعداد بازدیدکننده : 216
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دکتر مرتضویان مطرح کرد:

تولید نان سالم نیازمند تحول در پژوهش و فناوری

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی با اشاره به اینکه تولید نان سالم، نیازمند ارتقای فناوری و پژوهش است، خواستار مشارکت بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف ارتقای سطح سلامت نان شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر امیرمحمد مرتضویان رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی در همایش آرد سالم نان کامل اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری این همایش، تبیین اهمیت و ضرورت استفاده از نان کامل است.  

 

دبیر علمی این کنگره با اشاره به جمعیت بالای استان تهران، ضرورت برگزاری این همایش در سطح ملی را با هدف ارتقای آگاهی عمومی مورد تاکید قرار داد.

 

دکتر مرتضویان خاطرنشان کرد: انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور بنا بر رسالتی که دارد مرجع تحقیقاتی، سیاست‌گذاری  و سیاست‌سازی سلامت غذا در کشور است.

 

وی با بیان اینکه انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور به حوزه‌های غذا، تکنولوژی و فناری ورود می‌کند، اضافه کرد: در زمینه نان کامل نیز فعالیتی که انستیتو در این همایش ملی انجام داده، همکاری با دبیرخانه سلامت امنیت غذایی و مدیریت موضوعات علمی مطرح شده است.

 

دبیر علمی این کنگره مهمترین دغدغه‌ها در زمینه تولید نان را، تخمیر عنوان کرد و گفت: نان تمام دانه اگر به درستی تخمیر نشود، حتی می‌تواند برای بدن مضر باشد، بنابراین باید تخمیرنان کاملا صحیح، مناسب و به اندازه انجام شود.

 

دکتر مرتضویان فرآیند تخمیر نان را پیچیده خواند و افزود: در تمام مواد غذایی می‌توانیم تخمیر داشته باشیم، در حوزه نان تخمیرهای باکتریایی و مخمری وجود دارد، شاید ده‌ها سویه مختلف از باکتری‌ها وجود داشته باشد که بتوانیم در فرآیند تخمیر استفاده کنیم، در مخمرها نیز سویه‌های متفاوتی وجود دارد که بحث‌های تخصصی دارد.

 

وی تاکید کرد: باید بتوانیم مایع تخمیر برای نان سنتی بسازیم، لازم است با کار بین‌بخشی زمینه‌های این  فعالیت را فراهم کنیم.

 

دبیر علمی این کنگره اضافه کرد: لازم است مایع خمیری تهیه شود که بین دو تا چهار ساعت تخمیر در آن به درستی صورت گیرد.

 

فضای فیزیکی کافی، اصلاح چیدمان و تامین دستگاه‌ها در نانوایی‌ها از مواردی بود که دکتر مرتضویان برای بهبود فرآیند تخمیر مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: تا زمانیکه این موارد اصلاح نشود نان مطلوبی نخواهیم داشت و هچنان با هدر رفت نان نیز مواجه خواهیم بود.

 

وی گفت: تخمیر درست دارای خواص بی‌نهایت برای سلامت نان است.

 

ضرورت توجه به دما، زمان، روش پخت نان، تغییر در مهندسی ماشین‌آلات نانوایی‌ها، تعبیه اتاق تخمیر با دمای یکسان و بسته‌بندی نان با قابلیت ماندگاری بخش دیگری از سخنان دکتر مرتضویان را به خود اختصاص داد.

 

وی گفت : در حال حاضر بهبود دهنده‌های نان بیشتر برای نان‌های حجیم طراحی و کاربرد یافته‌اند و برای نان‌های سنتی باید به دنبال تولید بهبوددهنده‌های مجاز، کارآمد، ارزان و ویژه آن‌ها بود.

انتهای پیام/

کدخبرنگار:7701س.ق

 

   

 

 

 

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه,گالری
  • گروه خبری : 139992
کلمات کلیدی