اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/03/23 - 13:20
  • بازدید : 98
  • تعداد بازدیدکننده : 88
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
رییس پژوهشکده علوم بهداشتی و محیط زیست تاکید کرد؛

استفاده از تکنولوژی‌های نوین، راه حلی برای کاهش خطرات خشکسالی

رییس پژوهشکده علوم بهداشتی و محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های نوین و بهینه‌سازی مصرف آب در کشاورزی برای کاهش خطرات خشکسالی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از دانشکده بهداشت و ایمنی، نشست علمی روز جهانی محیط زیست به همت پژوهشکده علوم بهداشتی و محیط زیست دانشگاه با حضور دکتر انوشیروان محسنی بندپی رییس پژوهشکده علوم بهداشتی و محیط زیست، دکتر نوبخت رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، دکتر مهردادی رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، دکتر فرخی مدیر گروه HSE دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر حشمتی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور  و دکتر زرگرپور معاون اسبق امور آب وزارت نیرو برگزار شد.

 

دکتر انوشیروان محسنی بندپی رییس  پژوهشکده علوم بهداشتی و محیط زیست با اشاره به تاریخچه روز جهانی محیط زیست درخصوص شعار امسال "احیای زمین‌، بیابان‌زدایی و تاب آوری در برابر خشکسالی" به بیان توضیحاتی پرداخت.

 

وی درخصوص بحران‌های زیست محیطی  به خصوص تغییرات آب و هوایی، تاریخچه شروع این تغییرات، تاثیرات تغییر اقلیم بر محیط زیست و وضعیت آماری ایران از نظر بحران آب و فرونشست زمین مطالبی را بیان کرد.

 

دکتر بندپی در ادامه استراتژی‌های سازگاری کاهش خطرات خشکسالی را تشریح کرد که شامل اجرای شیوه‌های کارآمد مدیریت آب، مانند روش‌های کارآمد مصرف و نگهداری آب، استفاده از تکنولوژی‌های نوین و بهینه‌سازی مصرف آب در کشاورزی از جمله استراتژی‌های مدیریت منابع آب بود.

 

وی در زمینه تنوع بخشی به محصولات کشاورزی به کشت محصولات مقاوم به خشکی، تعیین الگوی کشت مطلوب و ادغام روش‌های کشاورزی پایدار برای افزایش تاب‌آوری و در حوزه بهبود زیر ساخت به ارتقای سیستم‌های ذخیره و توزیع آب برای افزایش امنیت آب در دوره‌های خشکسالی اشاره کرد.

 

دکتر محسنی بندپی در خاتمه سخنان خود خواستار مشارکت مسئولان کشور، سازمان‌ها و افراد در راستای کاهش و سازگاری با خشکسالی شد.

 

دکتر نوبخت نیز با اشاره به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: در این طرح به کمک وزارت آموزش و پرورش قرار است هر دانش آموز سه نهال بکارد و درنهایت 60 میلیون نهال در مدارس کاشته شود. همچنین در قالب این طرح قرار است در برخی استان‌ها با مشارکت زنان خانه‌دار، منازل تبدیل به نهالستان‌های کوچک شود.

 

وی با توجه به برداشت‌های بیش از ظرفیت و غیراصولی آب، گفت: سفره‌های زیرزمینی و چاه‌ها نیازمند تغذیه هستند و این تغذیه توسط پوشش گیاهی انجام می‌گیرد.

 

به گفته وی طبق بررسی داده‌ها با هوش مصنوعی، جنگل‌کاری در استان‌های جنوبی کشور، درجه حرارت کشور را سه درجه کاهش و رطوبت را 20درصد افزایش می‌دهد.

 

دکتر نوبخت در خاتمه سخنان خود خواستار مشارکت حاضران در امر درختکاری و ترویج این فرهنگ شد.

 

دکتر مهردادی نیز با اشاره به اثرات تغییر اقلیم بر تصفیه آب و فاضلاب  به تغییرات اقلیمی و اثرات آن بر بارش‌های سیل‌آسا و تاثیر این سیلاب بر سیستم‌های تصفیه‌ خانه‌های آب و فاضلاب و مواردی که باعث افزایش آسیب پذیری در برابر سیلاب می‌شود، اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه سهم آب مصرفی استان تهران از کل آب تولیدی کشور حدود بیست و پنج درصد است، افزود: با توجه به کاهش منابع تولید آب در استان تهران، استفاده از پساب تصفیه شده در کشاورزی و صنعت ضرورت دارد و این امر نیازمند گسترش شبکه جمع‌آوری فاضلاب است.

در ادامه این نشست دکتر فرخی، با بیان راهکارها و چالش‌های  نابرابری‌های محیط زیستی، اظهار کرد: مشکلات زیست محیطی تمامی افراد جامعه را به یک اندازه تحت تاثیر قرار نمی‌دهند، بلکه افراد مناطق کم برخوردار آسیب بیشتری می‌بینند و این افراد ممکن است از جهت بیماری‌های زمینه‌ای نیز وضعیت بحرانی‌تری داشته باشند.

 

 وی با بیان اینکه اختلاف طبقاتی اقتصادی باعث افزایش نابرابریهای زیست محیطی می‌شود، گفت: برای حل این مشکل باید توزیع پیشرفت اقتصادی افزایش یابد.

 

وی در ادامه به ارایه راهکارهایی برای رفع این نابرابری‌ها پرداخت که از جمله آن‌ها می‌توان تغییر دیدگاه حکومت‌ها به محیط زیست، افزایش مطالبه مردم در رابطه با محیط زیست، جایگزینی رفاه زیست محیطی با رفاه اجتماعی، توسعه قوانین مربوط به محیط زیست و واگذاری محیط زیستی در سطح محلی اشاره کرد.

 

 دکتر زرگرپور نیز در ادامه به بررسی برخی تصمیمات شورای عمومی سازمان محیط زیست، در دوره‌های مختلف پرداخت.

 

وی با ارایه توضیحاتی درباره تقلیل رتبه ایران در شاخص‌های بین المللی محیط زیستی و ابراز نگرانی درخصوص وضعیت فعلی محیط زیست ایران بر ضرورت تغییر ساختار سازمان محیط زیست و تبدیل به یک ارگان مقتدرتر تاکید کرد.

 

در انتها دکتر حشمتی نیز در رابطه با اصل 50 قانون اساسی و قوانین متعدد محیط زیستی که در ایران وجود دارد، همچنین توسعه پایدار و اصول آن، فناوری‌های نوین درحال استفاده یا راه اندازی از جمله 180 ایستگاه سنجش آلودگی هوا، اقدامات جدید در زمینه پسماند و کارگروه‌های ملی به بیان سخنانی پرداخت.

 

وی همچنین با اشاره به  آزمایشگاه‌های معتمد و روش کار آن‌ها گفت: در آینده‌ای نزدیک روش جدیدی اجرایی می‌شود که کارایی این شرکت‌ها و طرح خوداظهاری را افزایش می‌دهد.

 

این نشست با پرسش و پاسخ دانشجویان به کار خود پایان داد.

 

نشست علمی روز جهانی محیط زیست با حضور اساتید، دانشجویان و متخصصان این حوزه 22 خردادماه در سالن شهید خوراکیان دانشکده بهداشت و ایمنی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700س.ع

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 143492
کلمات کلیدی