اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/04/31 - 10:50
  • بازدید : 202
  • تعداد بازدیدکننده : 166
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
در بیمارستان شهید مدرس صورت گرفت؛

جراحی موفقیت آمیز بیمار 60 ساله سرطانی و شیمی درمانی حین عمل

انجام جراحی بیمار 60 ساله مبتلا به سرطان با بدخیمی منتشر شکمی و شیمی درمانی حین عمل جراحی در بیمارستان شهید مدرس موفقیت آمیز بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به نقل از بیمارستان شهید مدرس، جراحی موفقیت‌آمیز بیمار مبتلا به سرطان و انجام شیمی درمانی حین عمل برای اولین بار درسطح دانشگاه توسط تیم جراحی بیمارستان به سرپرستی دکتر ناصر ملک‌پور علمداری  فلوشیپ عروق و لاپاراسکوپی (رییس بخش جراحی بیمارستان شهید مدرس) و دکتر مریم عباسی هیئت علمی این مرکز به همراه دستیاران رشته جراحی عمومی انجام شد.

 

 

بیمار 60 ساله با تشخیص یک نوع سرطان بدخیم منتشر شکمی به نام سودومیگزوم  (Pseudomyxoma peritonei)  به بیمارستان مدرس مراجعه کرده بود. بیمار سابقه قبلی جراحی شکمی را داشته ولی با توجه به پیشرفته بودن تومور و تهاجم آن به تمام نواحی شکم (متاستاز شکمی) کاندید انجام عمل جراحی و شیمی درمانی داخل صفاقی حین عمل جراحی شد.

 

 

در این عمل جراحی، ابتدا لاپاراتومی (باز کردن تمام طول شکم)، توسط تیم جراحی انجام شد. پس از آن، توده‌ها با دقت بالایی برداشته شدند که شامل برداشتن رحم و تخمدان، قسمتی از روده بزرگ و کبد، کیسه صفرا، طحال و جداره شکم بود.

 

 

مرحله بعدی درمان کموتراپی پرتوان درون‌صفاقی بود که به منظور حذف سلول‌های باقی‌مانده از تومور و جلوگیری از رشد مجدد آن‌ها حین عمل جراحی انجام شد.

 

 

انجام شیمی درمانی موضعی حین عمل جراحی یا HIPEC(Hyperthermic (or Heated) Intraperitoneal Chemotherapy) ، روشی نوین و در حال گسترش در بیمارانی است که سرطان منتشر و پیشرفته شکمی دارند. این روش موجب کنترل پیشرفت بیماری و افزایش طول عمر بیمار می‌شود. همچنین به علت موضعی بودن این درمان، نسبت به شیمی درمانی سیستمیک می‌تواند عوارض و مشکلات کمتری داشته باشد.

 

 

دکتر کمال فانی فوق تخصص بیهوشی و دکتر مائده کریمیان متخصص بیهوشی نیز با انجام مانیتورینگ تهاجمی، کنترل دقیق همودینامیک و برقراری تعادل مایعات و همچنین تنظیم دمای بدن بیمار در ثبات وضعیت فرد حین عمل و پس از عمل نقش داشتند.

 

 

به گزارش بیمارستان شهید مدرس، بیمار در حال حاضر تحت مراقبت‌های ویژه پس از عمل قرار دارد و وضعیت وی به طور مداوم توسط تیم بخش آی سی یو و جراحی پایش می‌شود.

 

 

 

انتهای پیام/

کد خبرنگار: 7702 ی.ق

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 144571
کلمات کلیدی