اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/02/25 - 16:39
  • بازدید : 296
  • تعداد بازدیدکننده : 261
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
دکتر زالی:

دانشگاه از سیستم HIM برای نشر دانش در دنیا بهره‌گیری می‌کند

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در فرهنگ مدیریتی بدون انتقال دانش، بهره‌وری امکان پذیر نیست، گفت: امروز با افتخار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در قالب تفاهم‌نامه‌های مشترک که با موسسات و مراکز علمی معتبر منعقد کرده است، در فضای سیستم HIM دانش را در کشور و دنیا نشر می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی در پنجمین جشنواره دانشگاه بهره‌ور که امروز 25 اردیبهشت برگزار شد، اظهار کرد: دستاوردهای جشنواره امروز ترجمان تلاش و همت افرادی است که متعهدانه به تعالی دانشگاه می‌اندیشند، ممارست این افراد برای ارتقای جایگاه دانشگاه ستودنی است.

 

 

وی افزود: تجلی همت بلند مجموعه بزرگ دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در ستاد و محیط، دستاوردهای این دانشگاه در قالب سامانه مدیریت بیمارستانی HIM است.

 

 

وی با بیان اینکه با گذشت پنج سال از برگزاری جشنواره دانشگاه بهره‌ور، این دانشگاه دستاوردهای ارزشمندی را از آن خود کرده ادامه داد: ارایه خدمت مستمر ضمن توجه به تعهد در افزایش بهره‌وری در دانشگاه امری اجتناب ناپذیر است که با استقرار این سامانه با بالاترین استانداردها اجرا می‌شود.

 

 

به گفته رییس دانشگاه بهره‌وری موضوعی پایه‌ای و بنیادین است و موضوعی که سامانه HIM را به عنوان تجربه‌ای موفق از سایر سامانه‌ها متمایز می‌کند، توجه و اجرای هوش تجاری است. این مهم به عنوان مولفه‌ای مهم و ابزاری مدیریتی در دنیا مورد توجه است.

 

وی یادآور شد: شاید هوش تجاری زاییده تفکر صنعتی باشد اما امروز هر کجا خدمتی در عرصه‌ اجتماعی صورت می‌گیرد مشمول توجه به ابعاد هوش تجاری است.

 

 

دکتر زالی تاکید کرد: سامانه HIM مدل موفق و‌مدیریتی کارآمد و بالنده در هوش تجاری است.

 

 

وی با بیان اینکه سیستم‌های مدیریتی مدام در حال توسعه‌اند اضافه کرد: دومین ویژگی سیستم مدیریت هوشمند بیمارستانی زنده بودن و بروز بودن آن است.

 

 

رییس دانشگاه با بیان اینکه سیستم خبره و پیچده HIM به عنوانی سیستم هوشمند در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی مداخله موثر دارد اضافه کرد: این سیستم به سیستمی کمک‌یار مدیریتی با ابعاد نوآورانه مبدل شده است.

 

اشتراک‌گذاری و کاربست مدیریت دانش؛ دستاورد سامانه HIM

دکتر زالی یکی دیگر از ویژگی‌های سامانه HIM را تجربه مدیریت دانش عنوان کرد و افزود: در تولید دانش، تولید علم، اشتراک‌گذاری آن و کاربست مدیریت دانش اهمیت ویژه‌ای دارد که این مهم با کمک این سامانه به بهترین شکل اجرا و مورد بهره‌برداری است.

 

وی پویایی، دینامیک بودن و زنده بودن را از دیگر ویژگی‌های سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی عنوان کرد و گفت: به هر میزان داشبردهای اطلاعاتی کاراتر و‌مبتنی بر شواهد بیشتر باشد، خروجی‌ها اعتبار بالاتری خواهند داشت.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سامانه HIM داشبرد زنده مدیریتی است اضافه کرد: در کسری از ثانیه مدیران دانشگاهی در سطوح و دسترسی مختلف به بیش از ۶۰  داشبرد زنده می‌توانند متصل شده و از اطلاعات آن بهره ببرند.

 

دکتر زالی اضافه کرد: همرسانی داشبردها علاوه بر تنوع داشبردها از اهداف استقرار سامانه HIM است، این مهم با هدف دسترسی به منوی با تنوع بالا در این سامانه مستقر شده است.

 

سیستم HIM خطاها را کاهش می‌دهد

وی با اشاره به ضرورت سیستم ادغام سامانه‌های مدیریتی توضیح داد: تنوع سامانه‌ها اثربخشی را کاهش می‌دهد، یکی از اهداف متعالی دانشگاه ادغام دیجیتالی به شرط عدم افت است، این ابزار مهم مدیریتی در دنیاست که خطاها را کاهش می‌دهد، سیستم HIM از سامانه‌های حضور و غیاب تا سامانه مالی این امکان را ایجاد کرده است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه بن‌مایه سیستم مدیریت هوشمند بیمارستانی تصاویر صرف نیست ادامه داد: این سیستم هوشمندانه در قالب سیستمی خبره، نقاط را شناسایی و ردیابی می‌کند.

 

دکتر زالی عدم ممیزی را یکی از آسیب‌های مدیریتی عنوان کرد و از ایجاد ساختاری در سامانه HIM با هدف پایش و بررسی فرآیندها و تبدیل شدن آن به مداخلات موثر خبر داد.

 

به گفته وی در نسل هشتم سیستم مدیریت هوشمند بیمارستانی، بستر اعتباربخشی، پایش و ایجاد فرهنگ رقابت در سیستم‌های بهداشتی و درمانی و دانشگاه نیز مهیاست.

 

 

نشر دانش با سیستم HIM در کشور و دنیا

رییس دانشگاه با بیان اینکه زکات علم نشرآن است، گفت: در فرهنگ مدیریت و بدون انتقال دانش، بهره‌وری شدنی نیست، امروز با افتخار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در قالب تفاهم‌نامه‌های مشترک که با موسسات و مراکز علمی معتبر منعقد کرده است، در فضای سیستم HIM دانش را در کشور و دنیا نشر می‌دهد.

 

وی به دستاوردهای مدیریت سبز در دانشگاه اشاره کرد و بهره‌وری اقتصادی، مدیریت پسماند و بهینه‌سازی مصرف و نتایج اقتصادی و زیست محیطی را از جمله آن عنوان کرد.

 

حفظ کرامت ارباب رجوع؛ ماموریت ویژه تیم افکارسنجی روابط عمومی دانشگاه

ضرورت حفظ کرامت ارباب رجوع و بیمار از مهمترین مواردی بود که دکتر زالی در این جسله به آن اشاره کرد و افزود: بخشی از این مهم توسط تیم افکارسنجی روابط عمومی دانشگاه دیده شده است به شکلی که به صورت ماهانه اطلاعات و داده‌ها یا 180 آیتم  درخصوص نحوه خدمات به بیماران به رییس بیمارستان ارجاع داده می‌شود.

 

دکتر زالی ادامه داد: در سال آینده با هدف ارتقای کرامت بیماران آیتم مجزا، ویژه و انحصاری با هدف افزایش کرامت بیماران به سیستم مدیریت بیمارستانی اضافه خواهد شد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یادآوری کرد: با هدف ارتقای سیستم HIM توسعه، استقرار، شکل‌گیری محیطی و ممیزی برنامه‌های توسعه محور با قوت استمرار خواهد داشت.

 

وی استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تکنولوژی‌های نوین را خواستار شد و گفت: باید از ظرفیت هوش مصنوعی خصوصا در مراکز درمانی با کمک داده‌ها و حفظ محرمانگی بهترین بهره را ببریم.

 

دکتر زالی ضمن مقایسه میزان بهره‌وری در سالهای 1401 تا 1402 از کاهش هشت درصدی مصرف آنتی‌بیوتیک و افزایش فروش اقلام نسخ دارویی سرپایی با قدر مطلق 61 درصد خبر داد.

 

کاهش خطاهای دارویی با به‌کارگیری سیستم HIM

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: در بحث تلفیق و گلوبال دارویی بین پنج تا هفت درصد در سالی که گذشت رشد داشته ایم و این درحالی است گزارش خطاهای دارویی تقریبا نسبت به سال گذشته از 19 درصد به 11 درصد رسیده است.

 

رشد درآمد اختصاصی و نقدی دانشگاه، تنزل کسورات، افزایش پذیرش درمانگاهی، افزایش اعمال جراحی و تقلیل اقامت بیمارستانی ضمن استقرار سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی بخش دیگری از سخنان رییس دانشگاه را به خود اختصاص داد.

 

به گفته دکتر زالی تمامی شاخص‌های کلیدی دانشگاه در حوزه‌های غذا و دارو، درمان، توسعه و بهداشت با استقرار سامانه HIM  رشد قابل توجهی داشته است.

 

وی از تلاش‌های اعضای کمتیه‌های بهره‌وری دانشگاه قدردانی کرد و افزود: ستون فقرات اجرای بی‌کم وکاست برنامه مدیریت هوشمند بیمارستانی در گروی تلاش‌های مجموعه دانشگاه خصوصا گروه‌های بهره‌وری است.

 

رییس دانشگاه درادامه از افزایش بهره‌وری در دانشگاه ضمن بروزرسانی سامانه HIM  ابراز امیدواری کرد و نسبت به اجرای برنامه‌های جدید در دانشگاه به عنوان بخش پایلوت برای پیشبرد اهداف سازمان بهره‌ور اعلام آمادگی کرد.

 

دکتر حیدرمحمدی رییس سازمان غذاو دارو نیز در این مراسم با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو اقدامات موثری در زمینه ارتقای بهره‌وری انجام داده، از تلاش‌های مسئولان و کارشناسان دانشگاه در این حوزه قدردانی کرد.

 

وی اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با هدف ارتقای بهره‌وری را مدل و الگوی موفقی برای سایر مراکز خصوصا بیمارستانهای کشور دانست.

 

به گفته رییس سازمان غذا و دارو تنها راه نجات مراکز درمانی کنترل مصرف و ارتقای بهره‌وری است.

 

وی اضافه کرد: با توجه به محدودیت منابع استفاده بهینه از تجهیزات  و مدیریت بهره‌وری مبتنی بر شواهد باید در دستور کار باشد.

 

دکتر حیدرمحمدی با اشاره به اینکه با استفاده از ظرفیت HIM  خصوصا در حوزه دارو، منابع دارویی به درستی در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی مصرف و مدیریت می‌شود، ضرورت به اشتراک گذاری تجارب و اقدامات دانشگاه را با سایر دانشگاههای علوم پزشکی خواستار شد.

 

دکتر محمدحسن امامی رییس انجمن مدیریت سبز ایران نیز در این جشنواره با بیان اینکه بهره‌وری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی همراستا با بهره‌وری سبز در حرکت است ادامه داد: هدف اصلی استقرار سیستم مدیریت بیمارستانی با تمرکز بر مدیریت سبز صیانت از نظام بهداشت و درمان با کمک دانش نوینی است که در حوزه اقتصاد و محیط زیست کاراتر عمل کند.

 

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اقدامات خود را معطوف به فعالیت‌های بالینی و درمانی نکرده افزود: این دانشگاه در حوزه زیست محیطی در کلاش جهانی فعالیت می‌کند.

 

دکتر امامی گزارشی با موضوع هوش سبز در نظام بهداشت و درمان ارایه داد و افزود: شناسایی مواردی از بیمارستان سبز که با ایمنی بیمار مغایرت نداشته باشد، برنامه‌ریزی و اجرا برای موارد شناسایی شده در خصوص بیمارستان سبز و برنامه‌ریزی و اجرای اقداماتی برای جلوگیری از هدر رفتن منابع طبیعی مورد استفاده و حاملهای انرژی از جمله آیتم‌های استانداردسازی ئ اعتباربخشی ملی در بیمارستانهاست.

 

وی با بیان اینکه دانش ارایه خدمت با کیفیت به واسطه حل تعارض با محیط زیست و اقتصاد شدنی است اضافه کرد: تغییرات اقلیمی، آلودگی زیست محیطی و به‌هم خوردن اکوسیستم از جمله مواردی است که به عنوان بحران محیط زیست مطرح است.

 

مفهوم بیمارستان سبز بخش دیگری از سخنان رییس انجمن مدیریت سبز ایران را به خود اختصاص داد. وی افزود: ساختار پژوهش‌ها و پروژه‌ها در دانشگاه با رویکرد سبز در حال اجراست.

 

 

توجه به بهره‌وری ارایه خدمات را با کیفیت‌تر می‌کند

دکتر علی کرم‌پور حقیقی معاون راهبری عمومی سازمان بهره‌وری ایران نیز در این مراسم بر ضرورت ترویج فرهنگ بهره‌وری تاکید کرد و گفت: مهمترین دغدغه سازمان ملی بهره‌وری، افزایش و ترویج فرهنگ بهره‌وری است.

 

 

وی بهره‌وری در کشور را یک الزام دانست و افزود: موضوع بهره‌وری، مسئله‌ای کلیدی است، بر همین اساس جامعه‌ای به سمت ارایه خدمت باکیفیت‌تر گام برمی‌دارد که بهره‌وری را در دستور کار دارد.

 

دکتر کرم‌پور تاکید مدیران ارشد کشور به موضوع بهره‌وری را راهمار مناسبی برای تسهیل فعالیت‌ها در این حوزه عنوان کرد.

 

وی با اشاره به افزایش کارایی و اثربخشی به عنوان دو‌مولفه مهم در بهره‌وری تدوین سنجه‌هایی با هدف بررسی در بخش بیمارستانی را ضروری عنوان کرد.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7703م.ر

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 142449
کلمات کلیدی