اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/06/07 - 08:36
  • بازدید : 80
  • تعداد بازدید : 71
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در رویداد نظام ژنریک؛ بایدها و نبایدها مطرح شد

ضرورت تولید داروها همراستا با قوانین نظام ژنریک

دبیرشورای بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور با بیان اینکه نظام دارویی کشور نیازمند تبیین روشن نظام ژنریک است، گفت: تمرکز در نظام ژنریک بر این اصل است که دارو باید کیفیتی معادل با داروی اصلی داشته باشد، اگر دارویی از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نباشد از سازمان غذا و‌داروی کشور مجوز ورود به بازار را دریافت نخواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر نازیلا یوسفی در رویداد نظام ژنریک؛ بایدها و نبایدها که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دانشکده داروسازی و گروه اقتصاد و‌مدیریت دارو برگزار شد، با اشاره به اینکه نظام دارویی کشور بر پایه طرح ژنریک بنا شده اظهار کرد: برداشت متخخصان مختلف از موضوع ژنریک متفاوت است و در نشست امروز صاحبنظران حوزه دارویی کشور گردهم آمده‌اند تا ابعاد مختلف طرح ژنریک را بررسی کنند.

دکتر یوسفی گفت: باید تصویر مشترکی ترسیم شود تا نظام دارویی به سمت توسعه و بهره‌وری بیشتر هدایت شود.

وی با بیان اینکه رویداد نظام ژنریک با سه پنل تخصصی اجرا شد خاطرنشان کرد: پنل اول با موضوع تامین دارو و‌مقوله ژنریک با حضور سندیکای تولیدکنندگان واردکنندگان دارو برگزار شد.

به گفته دکتر یوسفی در هر پنل این رویداد طیف‌های موافق و مخالف نظرات کارشناسی و تخصصی خود را به اشتراک گذاشتند.

وی درباره سرفصل‌های پنل دوم رویداد نظام ژنریک افزود: نظام ژنریک از منظر خدمات و مصرف دارو با حضور اعضای انجمن‌های داروسازان، بیماران مبتلا به تالاسمی، ام اس، داروهای بایوتک پزشکی و‌متخصصان اقتصاد سلامت برگزار شد.

نظام ژنریک و سیاستگذاری و تنظیم‌گری بازار دارویی بخش دیگری از سخنان دبیرشورای بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور را به خود اختصاص داد.

وی تاکید کرد: متخصصان سیاستگذاری نظام دارویی کشور در این پنل حضور دارند.

دکتر یوسفی با تاکید بر اینکه مسیر اصلاح و توسعه، مسیر تدریجی است، گفت: این رویداد آغاز گفتمانی با تمرکز بر طرح ژنریک است، طرحی که به صورت شفاف تبیین نشده و بنابر این یکی از فواید این تعامل بررسی نیازهای نظام دارویی کشور است.

وی با اشاره به اینکه مبحث ژنریک از طرف فرهنگستان علوم پزشکی به کرات مورد توجه است خاطرنشان کرد: در بین دانشگاههای علوم پزشکی کشور، شهیدبهشتی اولین دانشگاهی است که تلاش دارد گفتمان نظام دارویی ژنریک را با حضور متخصصان مورد بحث و بررسی قرار دهد.

دکتر یوسفی در باره کیفیت داروهای تولید داخل توضیح داد: فرض در نظام ژنریک این است که دارو باید کیفیتی معادل با داروی اصلی داشته باشد، این مهم باید با آزمایشات و تست‌هایی که انجام می‌شود اثبات شود، ضمن اینکه اگر دارویی از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نباشد از سازمان غذا و‌داروی کشور مجوز ورود به بازار را دریافت نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: اگر دارو به هر دلیلی بدون رعایت ضوابط و استانداردها وارد بازار شود، این دارو، داروی ژنریک نیست.

دبیرشورای بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور در تعریف نظام ژنریک اضافه کرد: نظام ژنریک یعنی نظامی‌که در آن از کیفیت و استاندارد دارویی که در کشور تولید و عرضه می‌شود اطمینان داریم.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، رویداد نظام ژنریک؛ بایدها و نبایدها، ششم شهریورماه در سالن همایش‌های دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد.

در این نشست سه پنل تخصصی با موضوعاتی نظیر تامین دارو و مقوله ژنتیک، نظام ژنریک از منظر خدمات و مصرف دارو و نظام ژنریک و سیاستگذاری و تنظیم‌گری بازار دارویی و با حضور متخصصان و‌کارشناسان حوزه دارویی کشور برگزار شد.

جمع‌بندی سخنان ضمن ارایه بیانیه‌ای با محوریت به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌های این رویداد از  دیگر بخش‌های این نشست بود.

انتهای پیام/
کدخبرنگار:۷۷۰۱س.ق

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 145726
کلید واژه