اخبار

  • تاریخ انتشار : 1402/12/09 - 12:56
  • بازدید : 526
  • تعداد بازدید : 469
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه

فناوری‌های نوین؛ میانبری در مسیر آموزش علوم تشریح

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه فناوری‌های نوین میانبری در مسیر آموزش علوم تشریح است، گفت: ابعاد دانشی و مهارتی در علوم تشریح رو به افزایش است و برای پاسخگویی به نیازهای این حوزه صرفا روش‌های کلاسیک آموزشی کفایت نمی‌کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در جشنواره کاربرد فناوری‌های یادگیری در آموزش علوم تشریح که امروز نهم اسفندماه 1402 با حضور مسئولان دبیرخانه پزشکی عمومی وزارت بهداشت، اساتید و صاحب‌نظران و دانشجویان حوزه علوم تشریح به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، استفاده از فناوری‌های نوین برای ارتقای یادگیری و فرایندهای آموزشی را ضرورتی اجتناب ناپذیر برشمرد.

 

دکتر زالی دپارتمان آناتومی را یکی از مناسب‌ترین بسترهای لازم برای ممارست، افزایش و تلفیق فناوری‌های نوین و یادگیری و آموزش عنوان کرد و گفت: دپارتمان آناتومی یکی از محتواهای بنیادی حوزه سلامت است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به جایگاه ممتاز آناتومی، آن را یکی از موثرترین، کاراترین، مهمترین، اساسی‌ترین و ضروری‌ترین بخش‌های آموزش پزشکی دانست.

 

وی با اشاره به تحولات چشمگیر در علوم پایه و آناتومی گفت: امروز نگاه سنتی به علوم تشریح و توصیف کردن کاداو (جسد) تغییر یافته و پارادایم‌های جدیدی در حوزه اپلیکیشن‌های آناتومی فراهم شده است.

 

به گفته وی امروز اساتید علوم تشریح باید دانش کافی در خصوص جنین شناسی، بافت شناسی، سلول‌های بنیادی، طب بازساختی، ژنومیکس، سیستم بایولوژی، میکروسکوپ‌های الکترونیک، هولوگرام و... داشته باشند.

 

وی با اشاره به پیچیدگی رشته آناتومی انسبت به سایر رشته‌ها ز نظر آموزشی ، بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش این رشته تاکید کرد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: از فناوری‌های نوین باید به عنوان ابزار کمکی استفاده کرد و نمی‌توان آن را جایگزین متد اصلی آموزش علوم تشریح کرد؛ بنابراین آموزش آناتومی از طریق کاداو (جسد) باید مبنای اصلی آموزش علوم تشریح باشد.

 

به گفته وی آموزش آناتومی از روی کاداو باعث برقراری ارتباط فراگیر با بافت‌ها، کسب تجربه و مهارت، مشارکت در تشریح و نگاه عمیق چندبعدی و... می شود و استفاده از فناوری‌های جدید برای آموزش پیچیده‌تر و عمیق‌تر فراگیران است.

 

دکتر زالی با اشاره به تعداد زیاد دانشجویان، کمبود ابزار و کمبود کاداو به عنوان چالش‌های موجود در حوزه آموزش آناتومی بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین یادگیری تاکید کرد.

 

به گفته رییس دانشگاه فناوری‌های نوین یادگیری قابلیت تسری به سایر علوم پایه و بالینی را دارند.

 

وی مخاطب پسند و جذاب بودن این فناوری‌ها را بسیار مهم برشمرد و افزود: تکنولوژی‌های نوین یادگیری برای تسهیل‌گری و ساده سازی ایجاد و جایگزین روشهای سخت یادگیری شدند؛ افرادی که در حوزه اپلیکیشنها و برنامه‌های نرم افزاری کار می کنند باید بدانند که اقبال دنیای امروز در حوزه آموزش بیشتر به برنامه‌‎های مخاطب‌پسند و جذاب است.

 

دکتر زالی در ادامه سخنان خود به تبیین برخی از روش‌های جایگزین یا نیمه جایگزین در آموزش علوم تشریح پرداخت و با اشاره به مزایای آن‌ها خاطرنشان کرد: این روش‌ها یادگیری را آسانتر کرده است و زمانی که دسترسی به کاداو واقعی وجود ندارد می‌تواند جایگزین مناسبی باشند.

 

وی با اشاره به استفاده از فناوری‌های نوین از جمله انواع  virtual reality   (واقعیت مجازی ) در آموزش علوم بالینی و سلامت گفت: فراگیر در این فضای آموزشی غوطه ور شده و به یادگیری می‌پردازد.

 

رییس دانشگاه تکنولوژی جدید مبتنی بر تصویرسازی، استفاده از پرینترهای سه بعدی و چهار بعدی را از تکنیک های دیگری عنوان کرد که با تولید محصول مورد نظر می‌تواند در آموزش علوم آناتومی و تشریح مورد استفاده قرار گیرد.

 

وی یادآور شد: از این پرینترهای سه بعدی در جراحی فک و صورت در بیمارستان طالقانی در جراحی ترمیمی استفاده می‌شود.

 

دکتر زالی با اشاره به استفاده از هوش مصنوعی در آموزش آناتومی گفت: هوش مصنوعی قادر است که متناسب با دانش، انگیزه، مهارت و توانمندی‌های فراگیر به ارایه طرح آموزشی بپردازد و همچنین فیدبک آموزشی از فراگیر گرفته و مدل آموزشی را اصلاح کند و در صورت عدم یادگیری به صورت ساده‌تر آموزش لازم را به فراگیر ارایه دهد.

 

رییس دانشگاه هوش مصنوعی را رخداد حیرت انگیز بشری دانست و به بیان تفاوت آن با فناوری مبتنی بر ربات پرداخت و گفت: هوش مصنوعی توسعه پذیر، دارای قدرت یادگیری و اصلاح و ارتقاست اما فناوری مبتنی بر ربات این قابلیت را ندارد.

 

وی افزود: در حوزه آناتومی یادگیری عمیق بسیار اهمیت دارد و هوش مصنوعی می‌تواند در این موضوع کمک کننده باشد.

 

دکتر زالی استفاده از شبیه‌سازی را در آموزش آناتومی مهم برشمرد و یادآور شد: براساس مطالعات فراگیران، دانشجویان و دستیارانی که همزمان با آموزش کلاسیک، آموزش‌های کمکی مبتنی بر شبیه سازی را نیز دریافت کردند، مهارت و توانمندی بسیار بالاتری دارند.

 

رییس دانشگاه در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ضروری است از بدیل‌های شبیه سازی شده برای ارزیابی، توسعه دانش، افزایش قضاوت، ارتقای توانمندی و شایستگی بالینی دستیاران و فراگیران علوم پزشکی استفاده کنیم.

 

دکتر زالی با اشاره به نسل جدید شبیه‌سازها که مبتنی بر فیدبک لمسی است، خاطرنشان کرد: این مدل با توجه به دارا بودن قدرت لمس یادگیری را در فراگیر بالا می‌برد و تکنولوژی جذابی است.

 

وی افزود: باید راه را برای استفاده از همه فناوری‌های نوین در عرصه آموزش پزشکی باز کنیم.

 

دکتر زالی یادآور شد: در پاندمی کرونا تجارب خوبی را در حوزه مدل‌های تلفیقی و ترکیبی یادگیری کسب کردیم و آموزش در عرصه جهانی نیز به سمت این مدل‌ها پیش می‌رود. راهبرد ما در این دانشگاه در حوزه آموزش ترویج مدل‌های تلفیقی است که تجارب خوبی را در دانشکده آموزش پزشکی و فناوری‌های یادگیری در این راستا کسب کردیم و رو به توسعه است.

 

وی به کارگیری مدل‌های تلفیقی و ترکیبی را در آموزش علوم تشریح بسیار کمک کننده برشمرد و گفت: ادغام استفاده از فناوری تصویربرداری با مباحث آناتومیک نکته جذابی در آموزش فراگیران است که باعث افزایش یادگیری آنان می شود.

 

رییس دانشگاه با اشاره به این که ما در این دانشگاه از پیشتازان آموزش مبتنی بر ارگان بودیم خاطرنشان کرد: آموزش همزمان ارگان‌ها به صورت تئوری و عملی بسیار مهم است.

 

دکتر زالی افزود: کماکان راه برای ورود تکنولوژی جدید وجود دارد باید با نگاه انعطافی و غیرسختگیرانه این فناوری‌ها را پذیرا شویم، اگر امروز راه را برای توسعه آموزش و یادگیری با ترکیب فناوری‌های نوین و کلاسیک باز کنیم، در واقع راه برای همه ابعاد آموزش پزشکی و حوزه سلامت باز خواهد شد.

 

وی مهم‌ترین دستاورد استفاده از مبانی جدید را در حوزه آموزش، ارتباط و تعامل بیشتر اساتید و فراگیران با فناوری‌های نوین عنوان کرد.

 

دکتر زالی با تاکید بر این که بازدیدهای میدانی و ممیزی باید منجر به انجام مداخلات ارتقا دهنده شود، خاطرنشان کرد: این جشنواره بر مبنای یک بازدید میدانی و مبتنی بر آسیب‌شناسی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و نیاز به مداخله در آموزش علوم تشریح، توسط دبیرخانه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت برگزار شده است.

 

وی در خاتمه سخنان خود از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره تقدیر کرد.

 

دکتر بابک ثابت دبیر دبیرخانه پزشکی عمومی وزارت بهداشت در افتتاحیه این جشنواره با اشاره به اهمیت علم تشریح و آناتومی در علوم پزشکی گفت: برای تجلیل از علمی گردهم آمده‌ایم که پایه و اساس طب است.

 

وی هدف این جشنواره را معرفی فناوری‌های جدید یادگیری در حوزه علوم تشریح و اشتراک گذاری یافته‌ها و تجارب گروه‌های آناتومی دانشگاه‌های سراسر کشور در راستای ارتقای آموزش عنوان کرد.

 

دکتر ثابت علم تشریح را بخشی از علوم پایه در دانشکده های پزشکی عنوان کرد و افزود: علوم پایه تنها جایی است که دانشجوی پزشکی با ترمینولوژی پزشکی آشنا می شوند؛ بنابراین علوم پایه بیش از پیش باید در بحث آموزش دانشجویان پزشکی پررنگتر باشد.

 

وی ضمن تقدیر از تمامی دست اندرکاران برگزاری این جشنواره ابراز امیدواری کرد که این جشنواره منجر به اعتلای آموزش علوم پایه شود.

 

دکتر محسن نوروزیان دبیر علمی جشنواره نیز در این مراسم گفت: امروزه آموزش مجازی جزو لاینفک آموزش محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به تاریخچه و قدمت 130ساله آموزش مجازی در جهان گفت: شکوفایی آموزش مجازی در ایران در پاندمی کرونا رخ داد؛ آنچه در این مدل آموزش اهمیت دارد عدم وجود محدودیت مکان، زمان و منابع است.

 

دکتر نوروزیان بر استفاده از روش‌های آموزش مجازی و ابزارهای آموزشی جدید که در داخل بومی سازی شده‌اند تاکید کرد.

 

به گفته دبیر علمی جشنواره 49 طرح و روش مختلف آموزشی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از دو مرحله داوری 18 طرح انتخاب شدند که در این جشنواره در قالب دو پنل ارایه می شوند و از اساتید و طرح‌های برتر تقدیر می‌شود.

 

دکتر سلیمان احمدی رییس دانشکده آموزش پزشکی و فناوری های یادگیری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و رییس کارگروه تخصصی کشوری توسعه آموزش و فناوری‌های نوین ارتقای یادگیری نیز در این مراسم،  یادگیری فناوری‌های نوین یا TL را یک معرفت نوظهور عنوان کرد.

 

به گفته وی فناوری‌های نوین در واقع یک معرفی نوین از ابزارهای آموزشی، شیوه‌های آموزشی، طراحی آموزشی و استفاده از فناوری است و  ارزش افزوده‌ای را به فرایند یاددهی و یادگیری اضافه می‌کند و نتایج ملموسی دارد.

 

دکتر احمدی افزود: یادگیری در TL محور است و بهتر است آن را یادگیری ارتقا یافته با فناوری عنوان کنیم.

 

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به توسعه و جایگاه بسیار بالای تکنولوژی‌های نوین آموزشی در جهان یادآور شد: مدل‌های مختلفی در ارتباط با TL وجود دارد که مدل TPACK معروفترین مدل است که برای اساتید قابل استفاده در سر کلاس است.

 

دکتر احمدی در ادامه به توجه به عوامل فرهنگی و بومی سازی کردن مدل‌های آموزشی را در کشور ضروری دانست که باعث انعطاف پذیری، تعامل شبکه‌ای اساتید و فراگیران، انگیزش و یادگیری فعال نسل جدید می‌شود.

 

وی افزود: امروزه در آموزش جزوه دیگر کارایی ندارد، بلکه اپلیکیشن‌ها و نرم افزارها جای خود را در آموزش باز کرده است.

 

به گفته وی نسل جدید علاقه‌مند است که با استفاده از ابزارها و گیم ها و بسیاری از اپلیکیشن‌ها به آموزش و یادگیری بپردازد.

 

دکتر احمدی افزود: امروزه آموزش خرد براساس ذائقه فراگیر و جلسات کوتاه در آموزش نسل جدید فراگیران مطرح است.

 

رییس دانشکده آموزش پزشکی و فناوری‌های یادگیری گفت: باید بدانیم از فناوری چگونه استفاده کنیم و فقط دانستن فناوری مهم نیست، بلکه چگونگی استفاده از آن نیز مهم است.

 

وی تاکید کرد: باید فناوری در نظام و برنامه‌های آموزشی ما آمیخته شود و تنها به عنوان یک ابزار ساده دیده نشود.

 

دکتر احمدی در ادامه به اقدامات صورت گرفته در حوزه فناوری اشاره کرد که انتشار کتاب ادغام آموزشی علوم پزشکی در نظام سلامت توسط دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و همچنین کتاب ادغام فناوری‌های یادگیری در کوریکولوم های علوم پزشکی از جمله آن‌ هاست.

 

براساس این گزارش در بخش دیگری از این مراسم با حضور دکتر زالی و جمعی از مسئولان و صاحب‌نظران این حوزه از کتاب کاربرد فناوری‌های یادگیری در آموزش علوم تشریح رونمایی شد.

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

 

 

 

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 139499
کلید واژه