اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/07/15 - 13:13
  • بازدید : 92
  • تعداد بازدید : 74
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
دکتر زالی:

قبولی 100 درصدی دستیاران بیهوشی در آزمون بورد، افتخارآفرین است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به قبولی 100 درصدی دستیاران بیهوشی دانشگاه در آزمون بورد، گفت: افتخارات علمی گروه آموزشی بیهوشی موجبات پیشرفت و ارتقای جایگاه دانشگاه را فراهم خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دکتر علیرضا زالی در مراسم تقدیر از دستیاران بیهوشی دانشگاه که با حضور دکتر مسعود حبیبی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، دکتر حمیدرضا عزیزی‌فارسانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و جمعی از اساتید برگزار شد، با تاکید بر اینکه روند رشد علمی گروه بیهوشی، الگوی درخشانی برای سایر دپارتمان‌های دانشگاه است، کسب افتخارات علمی این گروه را ستودنی دانست.

 

وی افزود: بدون تردید گروه بیهوشی دانشگاه از جمله گروه‌هایی است که می‌تواند به عنوان الگو، جایگاه وزینی را در حوزه‌های علمی، پژوهشی، حرفه‌ای و اخلاقی به خود اختصاص دهد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از کسب عنوان برتر برای سه‌سال متوالی توسط گروه آموزشی بیهوشی در جشنواره‌های آموزشی خبر داد و گفت: با توجه به فضای رقابتی دریافت این عنوان برتری بدون تلاش و کار تیمی گروه محقق نمی‌شد.

 

دکتر زالی با تاکید بر جایگاه ویژه گروه بیهوشی دانشگاه در قله افتخارات علمی کشور و دانشگاه خاطرنشان کرد: روند رشد این گروه می‌تواند الگوی درخشانی برای سایر دپارتمان‌های دانشگاه تلقی شود.

 

رییس دانشگاه ضمن تبریک به برگزیدگان آزمون‌های بورد تخصصی و فوق تخصصی عنوان کرد: قبولی 100 درصدی دستیاران گروه بیهوشی در آزمون‌های بورد افتخاری برجسته برای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به ارمغان آورده است.

 

وی یادآوری کرد: بدون تردید در تاریخچه بیهوشی معاصر و مدرن دانشگاه نقش اساتید گروه نقشی تاریخی است، چرا که بدون همت بلند این عزیزان و پیشکسوتان کسب این عناوین غرورآفرین در عرصه ملی شدنی نبود و از جمله آن‌ها می‌توان از دکتر الیاسی نام برد که نقشی ارزنده در شکل‌گیری بیهوشی مدرن در نظام سلامت کشور داشته است.

 

دکتر زالی با بیان اینکه تغییرات در علوم پزشکی پویا و به عبارتی داینامیک است توضیح داد: اگر دستیاری در هر رشته تخصصی علوم پزشکی با مهارت و تخصص کامل فارغ‌التحصیل شود، عمر محفوظات وی کمتر از پنج ماه خواهد بود، بنابراین بروزرسانی دانش خصوصا در علوم پزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 

به گفته رییس دانشگاه در دنیای امروز واژه‌ای به نام فارغ‌التحصیلی در علوم پزشکی معنا ندارد بلکه این عنوان تنها به‌عنوان گذشتن از وضعیت آکادمیک به جایگاه‌های برتر کاربرد دارد.

 

وی با اشاره به اینکه بیهوشی از جمله رشته‌هایی است که در آن علوم پایه و بالینی درهم تنیده‌اند اضافه کرد: در آینده نزدیک تفکیک علوم پایه و بالینی ممکن نخواهد بود، در مدل آکادمیک نوین، رشته‌های علوم پزشکی با هم یکی شده‌اند به این معنی که به همان اندازه که باید در علوم بالینی متبحر بود، اندوخته‌های علمی در علوم پایه نیز باید در بالاترین سطح علمی باشد و یک متخصص بالینی در تراز جهانی باید به اندازه مکفی از یافته‌های نوین در علوم پایه رشته ذی‌ربط خود اطلاعات داشته باشد.

 

دکتر زالی تاکید کرد: در دهه‌های اخیر معرفی روش‌های نوین آکادمیک در رشته بیهوشی بسیار چشمگیرتر از سایر رشته‌ها بوده است.

 

وی با یادآوری این موضوع که علوم پزشکی به طرز حیرت‌آوری در حال تغییر و تحول در عرصه جهانی است،اضافه کرد: این موضوع از ثبت داده آغاز‌ می‌شود و تا تکمیل درمان ادامه دارد.

 

رییس دانشگاه با بیان اینکه علوم مختلف شتابان در حال تغییرند، گفت: دور از انتظار نیست که ربات‌ها در آینده نزدیک جایگاه اختصاصی و ویژه‌ای در درمان بیماران ایفا کنند.

 

دکتر زالی به نقش هوش مصنوعی در بیهوشی مدرن اشاره کرد و افزود: زمینه استفاده از هوش مصنوعی در ثبت داده‌های بیماران، روش‌های مانیتورینگ ضمن اعمال جراحی و درریکاوری، احتساب و تجویز داروها، پیش‌بینی بروز عوارض بیهوشی و پرهیز از ایجاد مخاطراتی مثل هایپرترمی بدخیم، بروز راکسیوم‌های ناخواسته در پی تزریق محصولات، بررسی عمق بیهوشی، درمان درد حاد و مزمن، تنظیم پارامترهای تهویه مکانیکی و افزایش ایمنی بیمار ضمن بیهوشی، نمونه‌هایی از مصادیق استفاده از هوش مصنوعی در بیهوشی است.

 

رییس دانشگاه کارکرد ربات‌ها در بیهوشی را مورد توجه قرار داد و گفت: در سه مقوله ربات‌های فارماکولوژیک و تحویل دارو، ربات‌های انفیوزیونی دارویی و ربات‌های مکانیکی در اجرای پروسیجرهای بیهوشی  برای انجام تصمیمات مداخله‌ای‌ از جمله پیشرفت‌های جهان در زمینه کارکرد ربات در بیهوشی است.

 

وی خطاب به فارغ‌التحصیلان رشته‌های بیهوشی تاکید کرد: لازم است در حوزه استفاده از هوش مصنوعی و ربات در بیهوشی همواره دانش خود را افزایش دهید.

 

دکتر زالی با بیان اینکه در دهه‌های اخیر دپارتمان بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از پیشتازان بیهوشی وریدی بوده است، خاطرنشان کرد: گنجاندن داروهای جدید هیپنوتیک در بیهوشی مدرن مثل رمیمازولام و یا آنالوگ‌های جدید پروپوفل‌ها در پروتکل‌های جدید بیهوشی، موضوع مهمی در بیهوشی کشور تلقی می‌شود.

  

دکتر زالی درخاتمه ضمن قدردانی از تلاش‌های دستیاران گروه بیهوشی، فعالیت در این بخش را بسیاردشوار و حیاتی عنوان کرد و گفت: این گروه علی‌رغم تمام سختی‌ها موفقیت‌های بزرگی را از آن خود کرده‌اند.   

 

دکتر مسعود حبیبی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست به نقش و جایگاه اساتید در افتخارآفرینی دستیاران گروه بیهوشی دانشگاه اشاره کرد و تلاش دستیاران برای ارتقای جایگاه علمی و پزشکی کشور را ستودنی دانست.

 

وی در ادامه ضمن مرور خاطرات هشت سال دفاع مقدس، جانفشانی رزمندگان در این دوران را یادآور شد.

 

دکتر حمیدرضا عزیزی‌فارسانی عضو هیئت علمی دانشگاه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست بر ضرورت اصلاح تعرفه‌های پزشکی و مشخصا گروه بیهوشی اشاره کرد و جایگاه ویژه گروه بیهوشی دانشگاه در کشور را افتخارآمیز دانست.

 

تلاش دسته‌جمعی، با خروجی مناسب همراه است

دکتر علی دباغ مدیرگروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز ضمن ارایه گزارشی از عملکرد اساتید و دستیاران گروه بیهوشی دانشگاه اظهار کرد: این گروه با تلاش‌های شبانه‌روزی برای چندمین سال متوالی عنوان گروه برتر دانشگاه را بر اساس معیارهای معاونت آموزشی دانشگاه به خود اختصاص داده‌ است. 

 

وی با اشاره به اینکه کسب عناوین برجسته علمی بدون ساختار حمایتی دانشگاه ممکن نیست، خاطرنشان کرد: در سایه لطف الهی، تلاش دسته‌جمعی و تیمی گروه، همراه با حمایت های سازنده ریاست و معاونان دانشگاه و دانشکده و اراده برای تعالی توسط تک‌تک اعضای هیئت علمی و دستیاران گروه باعث این مجموعه از پیشرفت و موفقیت‌ها شده است. 

 

مدیرگروه بیهوشی دانشگاه از افزایش میزان قبولی دستیاران در آزمون‌های بود تخصصی خبر داد و گفت:  100 درصد دستیاران تخصصی بیهوشی دانشگاه با تلاش مستمر در آزمون بورد تخصصی امسال پذیرفته شده‌اند، در حالی‌که میانگین کشوری قبولی این آزمون، امسال ٥٥ درصد بوده است. 

 

دکتر دباغ به پیشرفت‌های چشمگیر گروه در حوزه هوش مصنوعی و همچنین فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه گروه بیهوشی اشاره کرد و نوآوری‌های بین المللی گروه در این زمینه ها را متنوع  دانست. 

 

استفاده از روش‌های نوین آموزش پزشکی، ارتقای فعالیت‌ها در قالب آموزش مجازی، کاربردهای طب بازساختی در بیهوشی، نوروساینس و بیهوشی، بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های گروه، جذب دانشجوی خارجی و بیهوشی ترجمانی از دیگر مواری بود که مدیرگروه بیهوشی دانشگاه درباره آن نکاتی را مطرح کرد.

 

همچنین وی به کسب رتبه اول در جشنواره شهید مطهری سال جاری توسط گروه بیهوشی دانشگاه در حیطه ارزشیابی اشاره کرد و افزود: این مهم نتیجه تلاش و کار تیمی از سال ١٣٩٨ تا کنون بوده، ضمن اینکه گروه بیهوشی در این زمینه در سطح بین‌المللی از اولین گروه‌هایی است که کاربرد Entrustable professional activities یا همان EPA را به اجرا درآورده و همچنان در مسیر تحول و اجرای این فرآیند است. 

 

در ادامه دکتر حسینعلی جلوه مقدم، دکتر سجاد رضوی و دکتربدیع‌الزمان رادپی از اساتید پیشکسوت گروه بیهوشی تجربیات علمی کاری خود را با دستیاران گروه بیهوشی به اشتراک گذاشتند و از گروه بیهوشی دانشگاه برای کسب نتایج درخشان علمی قدردانی کردند.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، مراسم تقدیر از دستیاران بیهوشی در سالن ابن‌سینا دانشکده پزشکی دانشگاه با حضور معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت، رییس دانشگاه، دکتر عزیزی فارسانی از نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اساتید و خانواده دستیاران گروه بیهوشی برگزار شد.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار:7701س.ق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه,افتخارات
  • کد خبر : 146970
کلید واژه