اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/07/08 - 08:15
  • بازدید : 142
  • تعداد بازدید : 129
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
دکتر زالی تاکید کرد؛

لزوم به‌کارگیری تجارب کرونا برای تقویت نظام شبکه بهداشت و درمان

دکتر علیرضا زالی با بیان اینکه شواهد نشان می‌دهد زنگ خطر بیماری کرونا در جهان به صدا درآمده است، بر لزوم تقویت نظام شبکه بهداشت و درمان با به‌کارگیری تجارب به دست آمده از دوران مقابله با همه‌گیری کرونا تاکید کرد.

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در افتتاحیه همایش ملی درس آموخته های کرونا، با طرح چند پرسش مبنی بر اینکه آیا کرونا پایان یافته، فروکش کرده، طغیان پذیر است و آینده آن چه خواهد شد، تصریح کرد: در روزهای اخیر مجدد زنگ خطر این بیماری در جهان به صدا درآمده است.

 

دکتر زالی که در بحران کرونا، فرماندهی عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران را بر عهده داشت، یادآور شد: در بازه زمانی ژانویه 2022 تاکنون، آگوست امسال دوران تلخی در غرب، اروپا و تا حدی کشور ما بود. از نظر میزان بستری و تست های مثبت در بازه ژانویه 2022 تاکنون، در ماه آگوست رکورد جدیدی ثبت شد. در دو هفته اخیر کرونا با سیمای جدیدی در عرصه جهانی در حال خودنمایی است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: هم اکنون در جهان و احتمالا در ایران سویه KP.3  در حال گردش است.

 

دکتر زالی با بیان اینکه این زیر سویه به خانواده بزرگی به نام FLiRT  تعلق دارد که بزرگترین خانواده جهش یافته سوش اخیر امیکرون است گفت: از طرفی احتمالا زمستان امسال با سوش LE.1 دست و پنجه نرم خواهیم کرد.

 

به گفته رییس دانشگاه، در دنیا 34 درصد تست‌های مثبت متعلق به زیرسویه KP.3، 24 درصد KP.2 و 14 درصد LE.1 است.

 

وی بیان کرد: کاهش نسبی پاسخ سیستم ایمنی، کاهش درمان پذیری و موضوع قطعیت پاسخ به واکسن‌های معمول از چالش های درگیری با خانواده FLiRT است.

 

دکتر زالی با بیان اینکه همکاران علمی در زمینه واکسن سازی باز هم باید رخت تلاش برتن کنند، تاکید کرد: امروزه بحث جدی واکسیناسیون به ویژه واکسن های M.R.NA که ایمن ترین پروفایل جهت مقابله‌با زیرسویه های کرونا را در برخواهد گرفت، باید مورد بررسی قرار گیرد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه پیش بینی‌ها نشان می‌دهد واکسن‌های جدید حداکثر بین چهار تا شش ماه روی این سویه جدید اثربخشی دارد، اظهار کرد: در میان همه خبرهای تلخ یک خبر خوب این است که ویژگی تمام سویه‌های جهش یافته به هم شبیه است؛ به این معنی که با ساخت یک واکسن شاید بتوان تمام این سویه های جهش یافته را پوشش داد.

 

وی با بیان اینکه تمام افراد بالای 65 سال، تمام افراد بالای 12 سال دارای ریسک فاکتور مثل دیابت، آسم، بیماری زمینه ای، اضافه وزن به عنوان گزینه‌های دریافت واکسنهای جدید تلقی می‌شوند، گفت: از طرفی سوال بزرگ جهانی این است که آیا باز هم باید ماسک بزنیم یا خیر.

 

دکتر زالی افزود: استراتژی مصرف ماسک که در ادبیات جهانی تحت عنوان   Strategic Masking نامیده می‌شود، افراد بالای 65 سال و افراد دارای بیماری زمینه ای را در مناطق پرتراکم و مسقف پوشش می دهد و لازم نیست همه افراد ماسک بزنند.

 

وی یادآور شد: طبق تحقیقات تا سال 2070، 500 هزار بیماری منتقله بین انسان و حیوان شناسایی خواهد شد.

 

دکتر زالی با اشاره دوران مقابله با کرونا در تهران اظهار کرد: تهران با 14 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت، پرجمعیت ترین استان کشور است.

 

به گفته وی، تهران 22 منطقه دارد وتنها منطقه 4 آن جمعیتی معادل جمعیت یک استان دارد.

 

رییس دانشگاه در ادامه با بیان اینکه بالاترین میزان چگالی جمعیت در دنیا بعد از غزه، متعلق به منطقه بهارستان تهران است، افزود: مشکل بزرگ دیگر در تهران حاشیه نشینی است. به جز مشهد و اصفهان، بالاترین میزان حاشیه نشینی را در تهران داریم.

 

وی ادامه داد: با توجه به ضعف زیرساخت‌های بهداشتی، درمانی، اقتصادی، مدنی، نواحی حاشیه‌نشین،همواره در مسائل بهداشتی و درمانی بخش حاشیه نشینی تهدید مهمی تلقی می‌شود.

 

به گفته دکتر زالی، پدیده سکونتگاه های غیررسمی یا Informal settlement در هیچ استان و شهری به اندازه تهران صورت نمی‌گیرد و ساکنین این سکونتگاه‌ها دورترین افراد به مجموعه‌های ارایه دهنده خدمات بهداشتی هستند.

 

دکتر زالی تصریح کرد: مشکل دیگر تهران جمعیت شناور است. روزانه قریب یک میلیون نفر از غرب تهران به پایتخت می‌آیند و شب از آن خارج می شوند. این یک میلیون نفر جمعیت معادل یک استان است که در طول اقامت در تهران نیازهای بهداشتی و درمانی دارند.

 

به گفته دکتر زالی، بالاترین میزان اتباع خارجی که فاقد کارت اقامتی هستند، در تهران حضور دارند، همچنین وجود کودکان کار، زباله‌گردها و معتادان متجاهر از پدیده‌های منحصر به فرد و اجتماعی پایتخت است که معمولا جز گروه‌های پرخطر در بیماری‌های واگیر تلقی می‌شوند.

 

به گفته رییس دانشگاه، موضوع دیگر تراکم جمعیت در وسایل حمل و نقل عمومی و آلودگی و وارونگی هواست؛ بر اساس مطالعه‌ای که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رقم خورد مشاهده شد آلودگی هوا میزان مرگ و میر را در بیماران مبتلا به کرونا افزایش می دهد.

 

وی عنوان کرد: از طرفی 45 درصد تولید ناخالص ملی در تهران رقم می خورد و این موضوع نشان می دهد تعطیلی گرانیگاه اقتصادی کشور چه عواقبی را به همراه دارد.

 

وی همچنین با بیان اینکه بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی پایتخت به دلیل قرار گرفتن در بافت فرسوده نیاز به نوسازی عمرانی دارند، اظهار کرد: پس از اینکه دکتر نمکی وزیر وقت بهداشت دستور تشکیل ستاد کرونای تهران به فرماندهی بنده را صادر کردند، بررسی هایی انجام دادیم؛ طی این ارزیابی ها 465 خرده نهاد در گروه اجتماعی و اقتصادی شناسایی شد که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در امر کرونا ذی‌مدخل‌ هستند، بنابراین لازم بود نقشه راهی را در ستاد کرونای تهران طراحی کنیم و از تمام عناصر موثر در ابعاد تدوینی، اجرایی و انتظامی کمک بگیریم.

 

رییس دانشگاه با اشاره به اتفاقات خوبی که در آن دوران در راستای مقابله با کرونا رقم خورد، ضمن قدردانی از نیروهای مسلح تصریح کرد: از برخی از اقدامات در تهران باید به عنوان افتخار ملی یاد شود. به یاد دارم در تهران در کمتر از 72 ساعت با مشارکت بخش خصوصی در منطقه ایرانمال بیمارستانی با تخت‌های مجهز با تمام مانیتورینگ‌ها برپا شد که بعدا این ظرفیت‌ها در جریان واکسیناسیون نیز به کار گرفته شد.

 

به گفته رییس دانشگاه، در جنوب شرقی تهران، محله افسریه با کمک سپاه تهران بیمارستانی شناور ساخته شد که توانایی این را داشت یک ماه از نظر لجستیک بدون نیاز به بیرون، خدمات ارایه دهد و مجهز به امکانات پیشرفته تصویربرداری، اتاق عمل و داروخانه‌های مجهز بود

 

دکتر زالی در ادامه گفت: ارتش جهموری اسلامی ایران نیز در محل نمایشگاه بین المللی تهران در کمتر از 72 ساعت تعداد قابل توجهی تخت بهداشتی و درمانی احداث کرد؛ بنابراین در تهران در کمتر از یک هفته نزدیک به 15 هزار تخت نقاهتگاهی فراهم شد که برخی این تخت‌ها هویت بیمارستانی داشتند.

دکتر زالی همچنین اظهار کرد: همکاری با وزارت ارتباطات و بهره‌مندی از ظرفیت ابررایانه این مجموعه منجر به برخورداری از ظرفیت هوش مصنوعی برای اولین بار در این زمینه شد.

 

وی یادآور شد: اولین پروژه استفاده از داده‌های رادیولوژیک با همکاری دانشگاه شریف بود که نشان داد سی تی اسکن با دوز پایین برای تشخیص کرونا اعتبار کافی را دارد که نتیجه این همکاری در قالب یک مقاله در عرصه جهانی منتشر شد.

 

به گفته وی، در پروژه دیگری 160 هزار داده وارد شد و یک نرم افزار هم با قابلیت‌های متنوع جهت طبقه‌بندی بیماران، نیازهای درمانی و دارویی و مدل‌های پیش‌آگهی رونمایی شد و جایزه بین المللی را از آن خود کرد.

 

دکتر زالی همچنین ادامه داد: اپلیکیشن سرفه نیز به کمک بهره‌مندی از ظرفیت هوش مصنوعی طراحی شد که با 28 ثانیه سرفه، تشخیص ابتلا به کرونا را اعلام می‌کرد.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بهره‌گیری از ظرفیت تله مدیسین با همکاری شرکت نسیم سلامت و الکترونیک پاسارگاد نیز رقم خورد و یکی از مجهزترین سیستم‌های تله مدیسین در تهران راه اندازی شد و در اقصی نقاط تهران مورد استفاده قرار گرفت.

 

دکتر زالی گفت: از اولیه‌ترین کمیته‌هایی که در ستاد تشکیل شد کمیته اپیدمیولوژی به رهبری دکتر سوری اپیدمیولوژیست دانشگاه بود. وی روزانه جلساتی را برگزار می‌کرد و گزارش های این کمیته را ارایه می داد. دکتر سوری از سربازان خط مقدم روزهای آغازین بحران کرونا بود و تا روزهای آخر نیز این کمیته فعال بود.

 

رییس دانشگاه در ادامه گفت: اقدام دیگری نیز در منطقه 12 با همکاری دکتر آقامحمدی در مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت گرفت که از افتخارات ملی است. این منطقه یکی از نابرخوردارترین مناطق تهران است و با همکاری شهرداری تهران و هلال احمر در قالب طرح‌ کلان اجتماعی محرومیت‌زدایی از مناطق محروم، پایین ترین میزان مرگ و میر کرونایی در این منطقه رقم خورد.

 

دکتر زالی تصریح کرد: به همت کریمی مدیر روابط عمومی ستاد کرونای تهران برای همسویی تصمیمات ستاد با ذائقه اجتماعی، شش مورد فراخوان افکارسنجی عمومی انجام شد که مستند شده است و تصمیمات ستاد مقابله با کرونای تهران در همخوانی با نتایج این افکارسنجی تنظیم می‌شد.

 

رییس دانشگاه با اشاره به اینکه برای جلب حمایت و همراهی عموم مردم و مسئولان حداکثر ظرفیت‌ها به کار گرفته شد، گفت: از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به همکاری هنرمندان و سلبریتی‌ها با ستاد کرونای تهران اشاره کرد؛ همچنین همکاری رییس بانک مرکزی و همکاری خیرین در اهدای هدایای مردمی از دیگر همراهی‌ها بود.

 

وی با اشاره به استیجاری بودن بخش زیادی از مراکز بهداشتی پایتخت، ادامه داد: در دوران بحران کرونا راه اندازی مراکز 16 ساعته و 24 ساعته از مهمترین اقدامات این حوزه بود.

 

 

وی با اشاره به لزوم شناسایی نقاط ضعف و برطرف کردن چالش‌های موجود گفت: باید بررسی شود که بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت تقویت نظام شبکه، نظام بودجه‌ریزی، نظام تقنینی و اجرایی در تحقق این مطالبه چه اقداماتی انجام دادند.

 

دکتر زالی تصریح کرد: واکسیناسیون در تهران با کمک همکاران بهداشتی حماسه آفرید. 10 میلیون و 980 هزار نفر در نوبت اول، 9 میلیون و 600 هزار نفر در نوبت دوم و 5 میلیون و 700 هزار نفر در نوبت سوم واکسینه شدند که یکی از بهترین آمارهای کشوری است.

 

وی با اشاره به راه‌اندازی 556 مرکز واکسینایون در تهران، ادامه داد: از دیگر اقدامات مهم دیگری که در کمیته برنامه‌ریزی انجام شد می‌توان به مشخص کردن نقاط داغ پایتخت بر اساس تست‌های مثبت و تعداد مراجعات و ابتلا اشاره کرد که به همت دکتر علی ماهر با استفاده از داده‌های مکانی تهران انجام و در قالب پروژه سهم توزیع زمانی و مکانی مبتلایان به کرونا در تهران با استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه شهید بهشتی محقق شد.

 

 وی ادامه داد: سامانه 190 به تصمیم گیری‌ها به ویژه در زمان بازگشایی مدارس کمک بسیاری کرد.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، در این دانشگاه 800 مقاله علمی بسیار با کیفیت در دوران کرونا منتشر شد.

 

رییس دانشگاه با اشاره به 26 سپتامبر روز جهانی بهداشت محیط و لزوم قدردانی از همکاران عرصه بهداشتی که مرکز ثقل و گرانیگاه بیماریابی و کنترل بیماری کرونا در کشور بودند، گفت: به دلیل شان حوزه بهداشت محیط به همه زحمتکشان عرصه بهداشت کشور که سربازان پرتلاش و پیش قراولان سنگرها در مصاف با همه بیماری ها هستند، خسته نباشید عرض می‌کنم.

 

وی با بیان اینکه نقش تاثیرگذار پرسنل خدوم بهداشتی کشور نباید مورد غفلت قرار گیرد، یادآور شد: تجربه کرونا نشان داد بهترین استراتژی برای موفقیت‌های روزافزون اتکا به سیستم بهداشتی، بازمهندسی نظام ارایه خدمات اولیه و تقویت ارتقای همه‌جانبه سیستم شبکه است.

 

دکتر زالی با اشاره به شعار امسال روز جهانی بهداشت مبنی بر تاب‌آوری جوامع در مقابله با بلایا و تغییرات اقلیمی، اظهار کرد: در کشور ما 11 اسفند به عنوان روز ملی بهداشت محیط نامگذاری شده است، اما روز جهانی آن 26 سپتامبر است و بنابراین در کشور ما اهمیت تلاش های این عزیزان در دو روز یادآوری می‌شود.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با اشاره به اینکه دکتر انوشیروان محسنی بندپی در دوران کرونا استاندار تهران بود، یادآور شد: دکتر محسنی بندپی که امروز ریاست انجمن بهداشت محیط را بر عهده دارد، به عنوان استانداری همراه، سختکوش و فهیم در کشاکش بیماری کرونا در تهران تمام ظرفیت خود را به کار گرفت.

 

وی یادآور شد: تقدیر اصلی باید از مدافعین و شهدای سلامت به عمل آید. همکاران در بهداشت نیز نباید فراموش شوند، از طرفی بیشترین میزان ابتلا در اورژانس ها بوده است.امیدوارم مراتب قدرشناسی از سختکوشان روزهای سخت به نحو شایسته انجام شود.

 

دکتر زالی همچنین در پایان از رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله و اعضای کمیته علمی و اجرایی این همایش تقدیر کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کنگره درس آموخته‌های کرونا پنجم و ششم مهرماه به ریاست دکتر حسن ابوالقاسمی رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در مرکزهمایش‌های رازی برگزار شد.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7702ی.ق

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 146650
کلید واژه