اخبار

  • تاریخ انتشار : 1403/01/27 - 11:41
  • بازدید : 91
  • تعداد بازدیدکننده : 88
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

نشست هماهنگی برای اجرای طرح دانشگاه بدون دخانیات در شرق تهران

نشست هماهنگی بین بخشی با هدف پایه‌ریزی دانشگاه بدون دخانیات در شرق تهران برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در این نشست دکتر شریف ترکمن نژاد مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: هیچ موضوعی به اندازه دخانیات پیچیده نیست و تنها صنعتی که بعد از انقلاب اسلامی ایران، تحریم نشد فعالیت شرکت‌های دخانی بود . 

 

به گفته وی سالانه 70 میلیارد نخ سیگار تولید می‌شود که به ازای هر یک میلیون نخ سیگار یک انسان کشته می‌شود.

 

دکتر ترکمن نژاد افزود: با توجه به این که  مصرف دخانیات باعث آسیب‌های سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی بی‌شماری می‌شود، دولتمردان به دنبال نسل بدون دخانیات هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: تا 5 سال آینده در کشورهای پیشرفته سیگار پیدا نمی‌شود و افراد سیگاری سعی خواهند کرد  از طریق  کشورهای در حال توسعه و جهان سوم نیاز خود را برطرف کنند.

 

مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به این که هدفگیری شرکت‌های تولید دخانیات در کشور ما بر روی زنان و دختران است، رواج مصرف سیگار بین زنان و دختران ایرانی را نشان دهنده توفیق آنان برشمرد.

 

دکتر ترکمن نژاد افزود: از شش ماه پیش طرح بدون دخانیات با برنامه 20 ساله در جمعیت مبارزه با دخانیات مطرح شد و این طرح با تخصیص یک  صندلی در شورای انقلاب فرهنگی  گام اولیه را برداشت و در حال  برداشتن گام های بعدی است.

 

وی با اشاره به استراتژی سازمان جهانی بهداشت برای کنترل و کاهش مصرف دخانیات به تبیین اصول این استراتژی پرداخت که شامل ارایه خدمات ترک دخانیات، آگاه سازی دیگران در برابر مخاطرات دخانیات، افزایش مالیات و قیمت مواد دخانی بودند.

 

دکتر ترکمن نژاد یادآور شد که هدف اصلی این اصول و برنامه‌های پیشگیری در مصرف دخانیات، محدودیت در عرضه آن است.

 

وی در ادامه به اجرای تجربه دانشگاه بدون دخانیات در دنیا اشاره کرد و گفت: در این دانشگاه نیز می‌توانیم با استفاده از ابزارهای قانونی نظیر ممنوعیت مصرف سیگار در اماکن عمومی و جلوگیری از صدمه زدن افراد سیگاری به افراد غیرسیگاری این طرح را اجرا کنیم.

 

وی نیکوتین را یکی از اعتیاد آورترین  محصولاتی برشمرد که در بازار بشری وجو دارد و تاکید کرد: اگر دانشجو از نظر علمی با مخاطرات مصرف دخانیات آگاه شود، از مصرف آن پرهیز می کند.

 

در ادامه این نشست دکتر عباس افتخاری مدیر دانشگاه آزاد ولیعصر با اشاره به سابقه همکاری با مرکز بهداشت شرق تهران درخصوص اجرای این برنامه اعلام آمادگی کرد.

 

وی در ادامه به تبیین چالشهای اجرای این طرح پرداخت و پیشنهادها و راهکارهایی از جمله برگزاری کارگاه ها و سمینارهای علمی برای کارکنان و دانشجویان را مطرح کرد.

 

دکتر مجید طاهری معاون مرکز بهداشت شرق تهران و دبیر این جلسه نیز گفت: مرکز بهداشت شرق تا امروز اقدامات زیادی در راستای ارتقای سلامت با  همکاری شهرداری و دانشگاه ولیعصر انجام داده  است.

 

وی با توجه به جمعیت 25 هزار نفری دانشجویی در دانشگاه ولیعصر خاطرنشان کرد که مرکز بهداشت شرق با استفاده از متدهای روز دنیا در راستای اجرای طرح دانشگاه بدون دخانیات تلاش خواهد کرد.

 

ناهید  خانجانی رییس اداره سلامت شهرداری منطقه 13 نیز  همکاری شهرداری در اجرای این  طرح را اعلام کرد.

 

براساس این گزارش نشست هماهنگی بین بخشی برای پایه ریزی دانشگاه بدون دخانیات در شرق تهران با حضور دکتر شریف ترکمن نژاد مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات، دکتر مجید طاهری معاون مرکز بهداشت شرق تهران ، دکتر عباس افتخاری مدیر مجتمع دانشگاه آزاد ولیعصر(عج) ، ناهید خانجانی و شهلا  بخشی فرد روسای اداره سلامت شهرداری های منطقه 13 و 14 تهران به دبیری مرکز بهداشت شرق تهران در دانشگاه آزاد ولیعصر برگزار شد.

 

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 140860
کلمات کلیدی