بررسی اهمیت نان و سلامتی در اولین همایش نان سالم
نان به عنوان کالایی اساسی و ضروری اهمیت ویژهای در سبد مصرفی خانوارها دارد و غذای اصلی و پایه بسیاری از مردم در کشورهای جهان است که روزانه قسمت اعظم انرژی، پروتئین، املاح معدنی و ویتامینهای گروه B مورد نیاز بدن را تامین می کند.
نان به عنوان کالایی اساسی و ضروری اهمیت ویژهای در سبد مصرفی خانوارها دارد و غذای اصلی و پایه بسیاری از مردم در کشورهای جهان است که روزانه قسمت اعظم انرژی، پروتئین، املاح معدنی و ویتامینهای گروه B مورد نیاز بدن را تامین می کند.
با توجه به اهمیت نان در سبد غذایی خانوارها، حل مسایل مرتبط با بهداشت نان و تولید نان سالم علاوه بر ارتقای سلامت جامعه و اقدام در راستای عدالت، حمایت از اقشار کم درآمد در جامعه را نیز به دنبال خواهد داشت. به همین منظور همایش نان سالم در محل فرهنگسرای بهمن با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونان بهداشت و اجتماعی وزیر بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی، ایران، تهران، کلیه بازرسان بهداشت محیط، جمعی از نانوایان شهر تهران و هنرمندان برگزار گردید.
در این همایش دکترهاشمی بیان داشت: اگر نانواها بتوانند یک سوم نمک نان ها را کاهش دهند، ضمن جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری ها، حدود ۲۵ هزار مورد از مرگ های سالانه در ایران کم می شود. خواهش من از نانواهای کشور این است که تا جایی که می توانند مصرف نمک را کم کنید، نگذاریم، مردم بیش از این از بین بروند.
دکتر سیاری نیز ضمن اشاره به آثار منفی استفاده از جوش شیرین و بلانکت در پخت نان، رعایت موارد بهداشتی اعم از رعایت بهداشت فردی، بهداشت ابزار و تجهیزات و رعایت ضوابط و موازین بهداشت محیطی و پرهیز از استعمال دخانیات در هنگام طبخ نان را از مهمترین عوامل تاثیر گذار جهت نیل به نان سالم دانست.
در ادامه همایش از متصدیان نانوایان برتر نیز با اعطای لوح، تقدیر شد.