اخبار

  • تاریخ انتشار : 1402/12/15 - 19:51
  • بازدید : 495
  • تعداد بازدیدکننده : 415
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

در اولین کنگره بین‌المللی پوشش همگانی سلامت چه گذشت؟

در روز نخست اولین کنگره بین‌المللی پوشش همگانی سلامت پنل‌هایی با موضوعاتی نظیر حاکمیت و رهبری در برنامه سلامت خانواده و سیستم ارجاع و تمرکز بر عوامل اجتماعی کلی در سلامت برگزار و نمایندگان ۱۷ کشور دنیا اخرین یاقته‌های خود را به اشتراک گذاشتند.

 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اولین کنگره بین‌المللی پوشش همگانی سلامت با برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع سه شنبه 15 اسفند 1402 در سالن اجلاس سران با حضور وزیر بهداشت و مقامات و شرکت‌کنندگانی از ۱۷ کشور جهان برگزار شد.
 
 در روز نخست این همایش بین‌المللی چندین پنل برگزار شد، در پنلی که با موضوع حاکمیت و رهبری در برنامه سلامت خانواده و سیستم ارجاع برگزار شد دکتر جاستین هسو نماینده سازمان بهداشت جهانی ضرورت تامین مالی و اصلاحات مبتنی بر PHC را مورد تاکید قرار داد و پوشش بیمه‌ای ایران را نزدیک به سطح عمومی جهانی دانست و گفت: هدف از توسعه و تقویت پوشش بیمه‌ای کاهش هزینه‌های درمانی از سوی بیماران است.
 
 
وی افزایش بستر‌های خدمات سلامت محور و ارتقای درمان‌های بیمارستانی تحت پوشش بیمه‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: به طور کلی در ایران با توجه به جمعیت تحت پوشش بیمه‌ها، اقدامات مناسبی به مردم داده می‌شود.
 
 
دکتر جاستین هسو ادامه داد: موضوع کلی دیگری که می‌توان به آن پرداخت سیاست کلی مربوط به درآمدها و ارتباط آن با افزایش یا کاهش بار بیماری‌هاست، به معنای ساده‌تر تمرکز اصلی به مدیریت مالی دولت‌ها برمی‌گردد، هر چه اقتصاد بزرگتر باشد عدد و رقم اختصاص یافته به درمان مردم هم بزرگتر خواهد شد.
 
 
وی استفاده از کلان داده‌ها را با هدف تخصیص بودجه در درمان مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: در مدیریت مالی مرحله‌ مهم اجراست به این شکل که دولت‌ها به قوانین و روش‌های اجرایی نیازمند هستند و در مرحله آخر گزارش‌‌دهی و پاسخگویی مد نظر است.
 
 
نماینده سازمان بهداشت جهانی اضافه کرد: باید سازوکار پایش در چارچوب‌های عملیاتی وجود داشته باشد، مشکل فعلی این است که بودجه محدودی به حوزه اقتصاد سلامت تخصیص می‌یابد.
 
 
وی با اشاره به اینکه بودجه‌بندی مبتنی بر برنامه برخی گره‌های سلامت را باز خواهد کرد، ادامه داد: چنانچه اولویت‌گذاری درست و مشخصی داشته باشیم منابع به درستی اختصاص می‌یابد.
 
 
به توصیه دکتر هسو باید در سیستم سلامت و بودجه‌ریزی مکانیسم پایش وجود داشته باشد چنانچه عدد و آمار با هم همخوانی نداشته باشند این موضوع مشکل‌ساز خواهد بود.
 
 
وی ادامه داد: راهکار برای بودجه‌ریزی صحیح در حوزه سلامت گزارش دهی و داشتن دستورالعمل است.
 
 
در بخش دیگری از این همایش دکتر محمدرضا واعظ مهدوی نیز به موضوع اثرات بیولوژیکی نابرابری در سلامت پرداخت و گفت: امروزه مفهوم سیاست مبتنی بر عدالت برای سیاستگذاران مفهوم ناآشنایی نیست و در ادبیات حوزه سلامت از کفایت لازم برخوردار است.
 
 
وی ورود مفهوم عدالت در سلامت را راهکاری برای نشان دادن اثار سوء بی‌عدالتی و کاهش نابرابری اجتماعی در سلامت دانست.
 
 
دکتر واعظ مهدوی با تاکید بر اینکه در گذشته درآمد سرانه شاخص پیشرفت کشورها تلقی می‌شد ادامه داد: باید به سمت بسط شاخص‌های کیفی، توسعه انسانی و رفاه اجتماعی حرکت کنیم.
 
 
به گفته وی احساس نابرابری زمینه‌ساز آسیب‌های سلولی در بدن می‌شود و این موضوع نتیجه بررسی‌های متعدد در زمینه سلولی و بیولوژیکی بدن انسان است.
 

ارایه کنندگان خدمات؛ رکن مهم فرهنگ سازمانی نظام های بهداشتی

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت در نخستین همایش پوشش همگانی سلامت گفت: در فرهنگ سازمانی نظام های بهداشتی، ارایه کنندگان خدمات یک رکن مهم هستند.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت در نخستین همایش پوشش همگانی سلامت با اشاره به  چالش‌ها و راه حل‌های اجرای برنامه سلامت خانواده در ایران گفت: بحث تامین منابع مالی و تامین پایدار منابع یکی از مشکلات اساسی نظام سلامت در همه کشورها و حکومت‌هاست.

دکتر بهروز رحیمی معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: کمبود تامین منابع و پایداری آن فقط مختص ما نیست و طبق صحبت‌ با نظام سلامت و سازمانهای جهانی و  مطالعه مقالات مروری، این مشکل برای همه وجود دارد.

به گفته وی فارغ از نوع منابع؛ الحمدلله در کشور ما در دهه‌های گذشته قوانین خوبی برای تامین منابع مصوب شده است؛ مثل یک درصد مالیات سلامت یا ماده 46 قانون الحاق که 10 درصد از منابع خالص هدفمندی را برای نظام سلامت تامین می کند.

دکتر رحیمی هماهنگی کامل در اجزای تامین کننده منابع ارایه کننده خدمات، دریافت کنندگان و تامین کنندگان هزینه‌های نظام سلامت و کسانی که هزینه های نظام سلامت را بالا می برند را مهمترین نکته چالش برانگیز عنوان کرد.

وی با اشاره به درس آموخته‌های کرونا خاطرنشان کرد: در ایام کرونا با بازگشت به نظام مراقبتهای اولیه بهداشتی، مراقبت از سلامت و خودمراقبتی، شاهد کاهش بار هزینه‌های نظام سلامت و هزینه های روانی و اجتماعی بودیم و آنجا که به نظام های حاد و درمان بازگشتیم  بار هزینه‌ها افزایش یافت.

معاون توسعه  مدیریت و منابع وزارت بهداشت توجه به ارایه کنندگان خدمات در این مسیر را مهم برشمرد و گفت: تا زمانی که  نظامهای پرداختی ما منطبق بر زحمات ارایه کنندگان خدمات و نیاز دریافت کنندگان خدمات نباشد دچار تعارض خواهیم شد و اشکالات عدیده ای پدید می‌ آوریم.

به گفته وی در فرهنگ سازمانی نظام های بهداشتی، ارایه کنندگان خدمات یک رکن مهم هستند و توجه به مشتری داخلی نیز یک رکن خیلی مهم در ارایه خدمات و حفظ و پایداری کیفیت خدمات به شمار می رود.

دکتر رحیمی چالش اصلی نظام سلامت فارغ از کمبود منابع و دسترسی به موقع به منابع را بیشتر به نظام پرداخت و نوع نگاهی مرتبط دانست که حاکمیت در تامین منابع برای ارایه کنندگان خدمات دارد .

به گفته وی هر قدررقم پرداختی به ارایه دهندگان خدمات مطابق با ارزش خدمات آنان و قابل توجه تر باشد، آنان در ارایه خدمات پویاتر شده و فرهنگ سازمانی ما نیز با تاب آوری بالاتری خواهد بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اشاره به این که در نظام سلامت، مسئولیتهای اجتماعی و نقش آفرینی اجتماعی در همه عرصه ها است گفت: برای به یادگار ماندن این نقش آفرینی نیاز به برندسازی داریم .

وی تااکید کرد: مراقبتهای اولیه بهداشتی و اتفاقاتی که در حوزه سلامت به عنوان یک امر پایه رخ می دهد امروزه نیاز به تجاری سازی از نوع برندسازی دارد .

دکتر رحیمی با اشاره به زحمات نظام سلامت ایران در طول دهه های گذشته در بحث مراقبتهای اولیه و مراقبتهای پایه گفت: این مراقبتهای اولیه می تواند یک برند خوب باشد و با استفاده از این ظرفیت می توانیم هزینه های نظام سلامت را پایین تر بیاوریم.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد:  برگزاری این همایشها و کنگره ها می تواند به این باورپذیری کمک کند اما  لازمه این امر حضور تامین کنندگان هزینه های نظام سلامت و دریافت کنندگان خدمات سلامت علاوه بر اجزای اصلی ارایه کننده خدمات است.

دکتر بهروز رحیمی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که این همایش ضمن این که باعث توجه بیشتر مسئولان و سیاستگذاران و حاکمیت به بحث سلامت می شود، با مدیریت بهتر منابع و محدودیت ها بتوانیم به ارایه خدمات به نحو مطلوبتر و با ایجاد ارزش افزوده بیشتر به مردم بپردازیم.

 
 
احساس تبعیض؛ زمینه‌ساز بروز بیماری 
 
دکتر  واعظ مهدوی به آثار ماندگار استرس‌های مزمن در افراد اشاره کرد و گفت: احساس نابرابری و تبعیض زمینه‌ساز بروز بیماری‌های متعدد است.
 
 
وی خاطرنشان کرد: بدیهی است بروز رفتار خشونت‌آمیز، کاهش IQ در افراد در معرض استرس طولانی و اختلال در عملکرد مغز از جمله آثار اضطراب است.
 
 
دکتر واعظ مهدوی با بیان اینکه توزیع نامناسب منابع، ساختار تفکر مبتنی بر عدالت را خنثی می‌کند، ادامه داد: تقویت ساختار شبکه‌ای مهمترین راهبرد در دسترسی همگانی به عدالت است.
 
 
وی با بیان اینکه احساس عدالت حتی از خود عدالت هم مهمتر است افزود: احساس تبعیض، بی‌عدالتی و نابرابری، فقدان احساس امکان برخورداری از فرصت‌های برابر اجتماعی، نبودن زمینه رقابت برابر بین انسان‌ها و فقدان امید به آینده، منجر به پیدایش استرس‌های اجتماعی می‌شود.
 
 
به گفته دکتر محمدرضا واعظ مهدوی مراکز مغزی در درک نابرابری‌های اجتماعی و بی‌عدالتی دخیلند.
 
 
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، رویکرد کل‌نگر در جهت تقویت کنش جامعه برای نظام سلامت پایدار و‌ موثر، برنامه‌های حاکمیتی، موقعیت‌یابی، گسترش مثال‌های گویا از برنامه‌های خودمراقبتی، نظارت بر برنامه سلامت خانواده، مزایای ادغام و تقویت PHC، حاکمیت و رهبری در برنامه سلامت خانواده و سیستم ارجاع و تمرکز بر عوامل اجتماعی کلی در سلامت از جمله محورهای مورد بحث و تبادل نظر در کنگره بین‌المللی پوشش همگانی سلامت بود.
 
 
انتهای پیام/
کدخبرنگار:۷۷۰۱س.ق
  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • گروه خبری : 139746
کلمات کلیدی