در اولین کنگره بینالمللی پوشش همگانی سلامت چه گذشت؟
در روز نخست اولین کنگره بینالمللی پوشش همگانی سلامت پنلهایی با موضوعاتی نظیر حاکمیت و رهبری در برنامه سلامت خانواده و سیستم ارجاع و تمرکز بر عوامل اجتماعی کلی در سلامت برگزار و نمایندگان ۱۷ کشور دنیا اخرین یاقتههای خود را به اشتراک گذاشتند.
ارایه کنندگان خدمات؛ رکن مهم فرهنگ سازمانی نظام های بهداشتی
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت در نخستین همایش پوشش همگانی سلامت گفت: در فرهنگ سازمانی نظام های بهداشتی، ارایه کنندگان خدمات یک رکن مهم هستند.
معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت در نخستین همایش پوشش همگانی سلامت با اشاره به چالشها و راه حلهای اجرای برنامه سلامت خانواده در ایران گفت: بحث تامین منابع مالی و تامین پایدار منابع یکی از مشکلات اساسی نظام سلامت در همه کشورها و حکومتهاست.
دکتر بهروز رحیمی معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: کمبود تامین منابع و پایداری آن فقط مختص ما نیست و طبق صحبت با نظام سلامت و سازمانهای جهانی و مطالعه مقالات مروری، این مشکل برای همه وجود دارد.
به گفته وی فارغ از نوع منابع؛ الحمدلله در کشور ما در دهههای گذشته قوانین خوبی برای تامین منابع مصوب شده است؛ مثل یک درصد مالیات سلامت یا ماده 46 قانون الحاق که 10 درصد از منابع خالص هدفمندی را برای نظام سلامت تامین می کند.
دکتر رحیمی هماهنگی کامل در اجزای تامین کننده منابع ارایه کننده خدمات، دریافت کنندگان و تامین کنندگان هزینههای نظام سلامت و کسانی که هزینه های نظام سلامت را بالا می برند را مهمترین نکته چالش برانگیز عنوان کرد.
وی با اشاره به درس آموختههای کرونا خاطرنشان کرد: در ایام کرونا با بازگشت به نظام مراقبتهای اولیه بهداشتی، مراقبت از سلامت و خودمراقبتی، شاهد کاهش بار هزینههای نظام سلامت و هزینه های روانی و اجتماعی بودیم و آنجا که به نظام های حاد و درمان بازگشتیم بار هزینهها افزایش یافت.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت توجه به ارایه کنندگان خدمات در این مسیر را مهم برشمرد و گفت: تا زمانی که نظامهای پرداختی ما منطبق بر زحمات ارایه کنندگان خدمات و نیاز دریافت کنندگان خدمات نباشد دچار تعارض خواهیم شد و اشکالات عدیده ای پدید می آوریم.
به گفته وی در فرهنگ سازمانی نظام های بهداشتی، ارایه کنندگان خدمات یک رکن مهم هستند و توجه به مشتری داخلی نیز یک رکن خیلی مهم در ارایه خدمات و حفظ و پایداری کیفیت خدمات به شمار می رود.
دکتر رحیمی چالش اصلی نظام سلامت فارغ از کمبود منابع و دسترسی به موقع به منابع را بیشتر به نظام پرداخت و نوع نگاهی مرتبط دانست که حاکمیت در تامین منابع برای ارایه کنندگان خدمات دارد .
به گفته وی هر قدررقم پرداختی به ارایه دهندگان خدمات مطابق با ارزش خدمات آنان و قابل توجه تر باشد، آنان در ارایه خدمات پویاتر شده و فرهنگ سازمانی ما نیز با تاب آوری بالاتری خواهد بود.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اشاره به این که در نظام سلامت، مسئولیتهای اجتماعی و نقش آفرینی اجتماعی در همه عرصه ها است گفت: برای به یادگار ماندن این نقش آفرینی نیاز به برندسازی داریم .
وی تااکید کرد: مراقبتهای اولیه بهداشتی و اتفاقاتی که در حوزه سلامت به عنوان یک امر پایه رخ می دهد امروزه نیاز به تجاری سازی از نوع برندسازی دارد .
دکتر رحیمی با اشاره به زحمات نظام سلامت ایران در طول دهه های گذشته در بحث مراقبتهای اولیه و مراقبتهای پایه گفت: این مراقبتهای اولیه می تواند یک برند خوب باشد و با استفاده از این ظرفیت می توانیم هزینه های نظام سلامت را پایین تر بیاوریم.
معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برگزاری این همایشها و کنگره ها می تواند به این باورپذیری کمک کند اما لازمه این امر حضور تامین کنندگان هزینه های نظام سلامت و دریافت کنندگان خدمات سلامت علاوه بر اجزای اصلی ارایه کننده خدمات است.
دکتر بهروز رحیمی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که این همایش ضمن این که باعث توجه بیشتر مسئولان و سیاستگذاران و حاکمیت به بحث سلامت می شود، با مدیریت بهتر منابع و محدودیت ها بتوانیم به ارایه خدمات به نحو مطلوبتر و با ایجاد ارزش افزوده بیشتر به مردم بپردازیم.