وبینار هماهنگی اولین جشنواره ملی نوآوری فناوری سلامت برگزار شد
وبینار هماهنگی اولین جشنواره ملی نوآوری فناوری سلامت با حضور بیش از 700 تن از مدیران آموزش و پرورش و دانشگاه پنجشنبه چهارم بهمن ماه در پژوهشکده گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، در این وبینار درخصوص نحوه مشارکت فعال مدیران و معلمان آموزش و پرورش در نخستین جشنواره ملی جوان نوآوری و فناوری سلامت و ایجاد رویکردهای نوین برای شناسایی و حمایت از استعدادهای برتر در حوزه فناوری های سلامت بحث و بررسی صورت گرفت.
در ابتدای این وبینار فاطمه پهلوانزاده دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به برگزاری این رویداد سه روزه در اردیبهشت ماه سال آینده هدف اصلی این جشنواره را ترویج نوآوری و توانمندسازی جوانان در حوزه فناوریهای سلامت برشمرد که در دو بخش دانشآموزی و دانشجویی برگزار میشود.
به گفته وی جشنواره مذکور به همت مرکز رشد فناوریهای بالینی و کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و با مشارکت وزارت آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.
پهلوانزاده این رویداد را فرصتی برای شناسایی و معرفی ایده های برتر در حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: در این رویداد به دنبال شناسایی جوانان و ایده های برتر در زمینه های نظیر تکنولوژی های پزشکی، هوش مصنوعی در سلامت، داروسازی نوین، تجهیزات پزشکی، درمان های نوآورانه هستیم؛ جوانانی که با پشتکار و خلاقیت توانستند ایده های نوینی را اجرا کنند که در حل مسایل بهداشتی و سلامت کمک کننده بوده است.
دبیر اجرایی جشنواره ایجاد یک پل ارتباطی بین این جوانان خلاق و صنعت را از اهداف این رویداد برشمرد زیرا بسیاری از این ایده ها اگر در مسیر صحیح قرار گیرند میتوانند تجاری سازی شده و منافع اقتصادی و اجتماعی بسیاری را برای حوزه سلامت و کشور به ارمغان میآورند.
وی برگزاری مسابقات و اهدای جوایز، کارگاههای آموزشی، نشستهای تخصصی، فرصتهای مشاورهای را از دیگر بخشهای این رویداد سه روزه عنوان کرد.
سپس دکتر مسلم تقیزاده دبیر علمی جشنواره در حوزه هوش مصنوعی با اشاره به تاریخچه شکل گیری هوش مصنوعی به تشریح ویژگی های هوش انسانی و هوش مصنوعی و مقایسه آنها پرداخت.
وی مولفه های هفت گانه هوش انسان را شامل یادگیری، انعطاف پذیری، درک و تفسیر،حافظه،حل مساله، تفکر انتقادی و استدلال و خلاقیت برشمرد و یادآور شد که هوش مصنوعی نیز برخی از این ویژگی ها را داراست اما هنوز به کارکردهای درک و تفسیرو آگاهی و ... نرسیده است.
دکتر تقی زاده با اشاره به کاربردهای هوش مصنوعی در حال حاضر و آینده به برخی از چالشهای استفاده از هوش مصنوعی در انسان و به ویژه کودکان اشاره کرد.
در ادامه این وبینار دکتر امیر صادقی فوق تخصص گوارش و دبیر علمی جشنواره در حوزه سلامت نیز به بیان سخنانی درخصوص نقش هوش مصنوعی در سیر تکاملی دانشگاهها پرداخت و روند تکامل دانشگاهها را از نسل اول تا نسل چهارم تشریح کرد.
وی تاکید کرد که دانشگاه نسل چهارم یا دانشگاه مدنی افرادی را آموزش و پرورش میدهد که پس از فارغ التحصیلی به جامعه در راستای رفع مشکلات و چالشها کمک میکنند. بنابراین توسعه و پیشرفت مدارس و دانشگاهها باید به سمت نسل چهارم باشد.
به گفته وی یک دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی نسل چهارم باید بتواند نسخه اجتماعی بنویسد یعنی با اجتماع ارتباط بگیرد، مشکلات بیمار را شناسایی و رفع کند و برای رفع مشکل وی در کنار مشکل پزشکی به سایر چالشهای بیمار نیز توجه کرده و با ارتباط با بخشها و سازمانهای دیگر مشکل سلامت بیمار را رفع کند.
دکتر صادقی تاکید کرد که مدارس و دانشگاهها باید به پرورش نیروهای توانمندی بپردازند که هنگام ورود به جامعه توانایی حل مسئله را داشته باشند.
وی با اشاره به تغییر مدلهای آموزشی در آینده گفت: باید کلاسهای درس تبدیل به کارگاه و فضاهای کارگاهی شود و در مدارس دانش آموزان به حل مسئله پرداخته و با این فرایند مهارت آموزی کنند.
وی با اشاره به مزایای کاربرد هوش مصنوعی در حوزه سلامت خاطرنشان کرد که هوش مصنوعی خطاهای پزشکی را کاهش داده و در قضاوت درمانی و تصمیم گیری بهتر و صحیح به پزشک کمک می کند و به نمونههایی از کاربرد هوش مصنوعی در حوزه سلامت اشاره کرد.
دکتر ئاسو شجاعی مسئول دبیرخانه کشوری هوش مصنوعی و برنامه نویسی وزارت آموزش و پرورش نیز در این وبینا به ارایه کلیات جشنواره در حوزه دانش آموزی پرداخت.
وی ذهنیت بدون محدودیت و خلاق، یادگیری سریع و کنجکاوی، نگاه تازه به مسائل، تاثیرپذیری از تفکر طراحی را برخی از دلایل تمرکز بر پتانسیل دانش آموزی در حوزه سلامت دیجیتال برشمرد.
وی با ذکر چند نمونه موفق و محصول ارایه شده توسط دانش آموزان برای رفع نیازهای بیماران و مشکلات در حوزه سلامت در جهان و ایران به بیان توضیحاتی درخصوص روند شرکت دانش آموزان در این رویداد پرداخت که دانش آموزان میتوانند با همکاری دانش علوم پزشکی شهیدبهشتی و بهره گیری از ظرفیت بالای علمی و فنی و زیرساختی و محتوایی آن ایده های خود را ارایه داده و اجرایی کنند.
به گفته وی دانش آموزان می توانند به صورت انفرادی یا گروههای سه نفره در این رویداد شرکت کنند و معلمان مدرسه را بهترین حمایتگر و راهنمای دانش آموزان در این حوزه عنوان کرد.
دکتر محبوبه بهلولی سرپرست کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و دبیر اجرایی جشنواره در بخش دانشجویی به معرفی این کمیته و فعالیهای آن پرداخت.
وی با اشاره به وجود مراکز نوآوری و پارک علم و فناوری و 10 مرکز رشد در این دانشگاه یادآور شد که بستر و زیرساختهای مناسب برای پیشرفت و توسعه در این دانشگاه قرار دارد.
وی با اشاره به حمایت های دانشگاه از برگزیدگان جشنواره خاطرنشان کرد که سایر ایده ها نیز از نظر تجاری سازی و توسعه و کاربردی کردن آنها بررسی شده و در صورت امکان ارتباط با صنعت برقرار می شود.
دکتر بهلولی بر تداوم برگزاری این رویداد در سالهای آتی تاکید کرد و با توجه به ظرفیت، خلاقیت و استعداد بالای نسل جوان دانش آموزی و دانشجویی ابراز امیدواری کرد که شاهد توفیقات روزافزون آنان باشیم.
به گفته وی علاقهمندان می توانند با ایدههای مرتبط با محورهای جشنواره در این رویداد شرکت کرده و آثار خود را ارسال کنند. ایده های ارسالی در سطوح علمی و هوش مصنوعی توسط داوران مربوطه مورد ارزیابی قرار می گیرد و از نظر کاربرد بالینی و کاربرد هوش مصنوعی مورد ارزیابی قرار میگیرد و از ایدههای برتر حمایت صورت می گیرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
کدخبرنگار: 7700 س.ع