معاون آموزشی وزارت بهداشت: باید به نیازهای آموزشی کشورهای منطقه توجه کنیم
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه بینالمللیسازی یکی از برنامه های اساسی این معاونت است، گفت: باید به نیازهای آموزشی کشورهای منطقه نیز توجه داشته باشیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه بینالمللیسازی یکی از برنامه های اساسی این معاونت است، گفت: باید به نیازهای آموزشی کشورهای منطقه نیز توجه داشته باشیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دومین کارگاه بینالمللیسازی آموزش عالی در علوم پزشکی با حضور دکتر ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت، دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه و جمعی از صاحبنظران این حوزه صبح سهشنبه 22 آذرماه 1401 به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی آغاز به کار کرد.
در افتتاحیه این کارگاه دو روزه دکتر باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این که در حال پیگیری برنامه تعالی، عدالت و بهرهوری در نظام سلامت به ویژه در حوزه آموزش هستیم، گفت: بینالمللیسازی آموزش علوم پزشکی یکی از برنامههای اساسی و دیپلماسی علمی یکی از نیازهای اساسی ماست.
دکتر باقری فرد هدف از برگزاری این کارگاه تخصصی را توانمندسازی دانشگاهها در حوزه بینالملل عنوان کرد و افزود: امروز بینالمللیسازی یک علم و روش است که باید در این حوزه به توانمندسازی خود بپردازیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به آمار حدود سه درصدی دانشجویان بینالملل در دانشگاههای علوم پزشکی کشور یادآور شد که کشورهای مجاور ما در این حوزه به سرعت در حال فعالیت هستند.
ضرورت توجه به نیازهای آموزشی کشورهای منطقه
دکتر باقری فرد با اشاره به این که توسعه کمی و کیفی آموزش پزشکی و نظام سلامت کشور براساس نیازهای جامعه، سلامت محور و پاسخگویی اجتماعی دنبال می شود خاطرنشان کرد: باید به نیازهای آموزشی کشورهای منطقه نیز توجه داشته باشیم.
به گفته وی این نیازها حتما باید در منطقه شناسایی و احصا شود و براساس آن نیازها پیش رویم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این که بینالمللیسازی صرفا برای کسب درآمد نیست افزود: دانشجویان بینالملل پس از فارغالتحصیلی و بازگشت به عنوان سفیران علمی و فرهنگی و اجتماعی ایران در جامعه خود محسوب میشوند و استفاده از این ظرفیت در حوزه بینالمللیسازی بسیار مهم است.
دکتر باقری فرد برای توفیق در این حوزه بر لزوم داشتن اعتبارسنجی و اعتباربخشی بینالمللی تاکید کرد.
وی ایجاد تسهیلات و کاهش موانع برای ورود دانشجویان خارجی را یکی از موضوعات مهم در حوزه بینالمللیسازی برشمرد و خواستار همکاری بیشتر وزارت امور خارجه و معاونت بین الملل وزارت بهداشت در این زمینه شد.
وی افزود: در برنامه هفتم توسعه نیز برای بینالمللیسازی آموزش پیشنهاداتی مطرح کردیم که انشالله در برنامه قرار می گیرد.
دکتر باقری فرد با بیان این که در کلان منطقه 10 انتظار ما بسیار بیشتر از سایر کلان مناطق است گفت: این کلان منطقه متشکل از دانشگاهها و موسسات موجود در استان تهران است که دارای سازو کارها و ظرفیتهای بالایی هستند بنابراین انتظار ما نیز از آنان بیشتر است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در خاتمه سخنان خود ضمن تقدیر از میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و تمامی دستاندرکاران برگزاری این کارگاه اظهار امیدواری کرد که نتایج این کارگاه در راستای تحقق اهداف بینالمللیسازی مثمرثمر باشد و باعث ایجاد تغییرات کمی و کیفی در حوزه بینالمللیسازی دانشگاههای کلان منطقه 10 شود.
دکتر زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز در این مراسم با اشاره به چالشهای موجود در حوزه بینالمللیسازی به تبیین برخی راهحلهای موجود براساس واکاوی این چالشها پرداخت.
وی گفت: براساس تحلیل سالهای اخیر در حوزه بینالمللیسازی همه ظرفیتهای علمی و آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی به کفایت مورد استفاده قرار نگرفته است و علیرغم وجود ظرفیتهای قانونی موثق و سازنده در این زمینه بسیاری از ظرفیتیابیها در عرصه گسترش و ارتقای جایگاههای نوین آکادمیک درحوزه بینالملل در دانشگاههای علوم پزشکی به حد مطلوب نرسیده است.
به گفته دکتر زالی این موضوع نشان دهنده نیاز به یک نقشه تحلیلی برای برون رفت از این چالشها و طراحی برنامههای نوین برای چشم اندازهای توسعه آتی است.
وی در ادامه به تکلیف دانشگاههای کشور(وزارت بهداشت و وزارت علوم) در خصوص تخصیص پنج درصد از ظرفیت آموزشی دانشگاه به دانشجویان بینالملل اشاره کرد و یادآور شد که در اصل 64 قانون توسعه ششم نیز به صراحت بر تاسیس شعب مشترک بین دانشگاههای معتبر بینالمللی و دانشگاههای کشور تاکید شده اما درعمل کمتر شاهد تشکیل یک کنسرسیوم واقعی بین یک دانشگاه معتبر بینالمللی با دانشگاههای داخلی کشور بودیم.
رییس دانشگاه با توجه به این که در آستانه تحلیل برنامه توسعه هفتم قرار داریم پیشنهاد داد موضوع در این کارگاه مورد بررسی قرار گیرد تا تحلیل برنامه توسعه هفتم به صورت عملیاتیتر و عملگرایانهتر انجام شود.
دکتر زالی با اشاره به این که بینالمللیسازی قسمتی از نقشه عمومی دیپلماتیک کشور است گفت: هر گونه فراز و فرود در وسعت و عمق کمی و کیفی روابط و تعاملات بینالمللی میتواند در این حوزه تاثیرگذار باشد و جریانسازی دیپلماتیک سیالتری را در مجموع کشور میطلبد.
مرجعیت علمی؛ یکی از اهداف بلندمدت دانشگاههای علوم پزشکی
وی در ادامه سخنان خود مرجعیت واقعی را به این مفهوم دانست که در یک موضوع برتری لازم را از نظر دانش و مهارت در آن رشته به صورت کافی فراهم کنید و به عنوان نقطه کانونی آموزش آن در عرصه بینالمللی شناخته شوید.
رییس دانشگاه مرجعیت علمی را یکی از اهداف بلندمدت دانشگاههای علوم پزشکی عنوان کرد و با اشاره به تلاشهای سختکوشانه دانشگاههای علوم پزشکی در این زمینه در سالهای اخیر یادآور شد که با وضعیت آرمانی هنوز فاصله داریم .
دکتر زالی بینالمللیسازی را بخشی از جریانهای اقتصادی آموزش برشمرد و گفت: امروز نگاه به آموزش بینالمللی نگاهی همراه با رگههای اقتصادی است. بنابراین تمام اصول و الفبای تجاریسازی در همه ابعاد مربوطه بر آن مترتب است و نمیتوان با نگاه غیراقتصادی و غیرمنطقی و به دور از الفبای تجاریسازی به حوزه بینالمللیسازی نگاه کرد.
به گفته وی امروز به آموزش به عنوان یک کسب و کار (business) توجه میشود بنابراین این موضوع در حوزه رقابتی تجاریسازی بینالمللیسازی آموزش بسیار مهم است.
ضرورت طراحی نقشه آمایش کمبودهای آموزشی منطقه ای
رییس دانشگاه به ضرورت طراحی نقشه آمایشی کمبودهای آموزشی منطقهای اشاره کرد و گفت: حدود 27 کشور در حوزه آسیای جنوب شرقی قرار دارند که میتوان کمبودهای آموزشی این کشورها را شناسایی کرد گرچه ممکن است این نیازها جزو اولویتهای آموزشی کشور نباشد اما باید مورد توجه قرار گیرد.
رییس دانشگاه به وجود اختلاف بین ارزشیابیهای بینالمللیسازی و مدارک علمی ملی در برخی رشتهها در مقاطع، کوریکولوم، درجه و گواهی نهایی اشاره کرد و یادآور شد این اختلاف گاهی میتواند سدی برای توسعه روابط بینالمللیسازی باشد و پیشنهاد داد در این کارگاه نحوه معادل سازی نیازهای آموزشی منطقهای و ملی بررسی شود.
دکتر زالی در ادامه به دیجیتالیزه شده آموزش اشاره کرد و گفت: علیرغم همه تلاشهای خوب دانشگاههای علوم پزشکی در سالهای اخیر ممکن است دچار آسیب شکافهای ناخواسته دیجیتالی شویم.
وی تاکید کرد: بخشهای نوین آموزش عالی به خصوص در حوزه علوم پزشکی که بخشهای مهارتی، هستهها و سنگ بنای آموزشی را تشکیل میدهند باید به این فضاها و تکنولوژیهای نوین مجهز شوند.
رییس دانشگاه با اشاره به اینترنت اشیا و استفاده از آن در کشور گفت: امروزه استفاده از واقعیتهای مجازی و مواردی از این قبیل نقش مهمی در آموزشهای حرفهای در حوزه پزشکی ایفا می کند. خوشبختانه بسیاری از دانشگاهها در استفاده بهینه از این حوزه کارهای خوبی انجام دادند اما یک نظام سیستماتیک متمرکز مبنی بر استفاده بهینه از این ظرفیتها در نظام مهارتی آموزش عالی کشور به خصوص در حوزه وزارت بهداشت نیاز به کارهای عمیقتر و گسترده تری دارد.
دکتر زالی استفاده از متاورس را بحث بسیار جدی دانست که در سالهای آتی نفوذ عمیقی در همه بخشهای زندگی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی ما خواهد داشت.
به گفته وی هنوز در گام های آغازین استفاده از ظرفیتهای متاورس، مجازی سازی آموزش عالی و مدلسازیهایی به سر می بریم که در فضای متاورس و شبکه مجازی برای حوزه پزشکی متصور است و باید به این حوزه توجه خاص داشته باشیم.
رییس دانشگاه افزود: کشور ما در لبههای دانش کارهای خوب و عمیق در کشور انجام شده است اما کافی نیست.
ترجمه علوم و تغییر در نظامهای نوین آموزشهای جهانی، استفاده از زبان بین المللی، آشنایی اساتید به زبان انگلیسی، فراهم سازی شرایط مناسب برای آشنایی دانشجویان بینالملل با فرهنگ ایرانی و زبان فارسی از دیگر موارد مطرح شده توسط دکتر زالی بود.
دکتر زالی در خاتمه سخنان خود ضمن تقدیر از زحمات تمامی دستاندرکاران برگزاری این کارگاه گفت: بی تردید برونداد این کارگاه شواهد مناسبی را برای توسعه برنامه بینالمللیسازی دانشگاه خواهد داشت و در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد.
دکتر عنایت الله شعبانی رییس کالج بینالملل دانشگاه تهران و دبیر کشوری education iranنیز در این مراسم ضمن تقدیر از میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به تبیین اهداف برگزاری این کارگاه پرداخت.
وی با اشاره به برگزاری پراکنده کارگاههای قبلی گفت: با حمایت معاونت آموزشی وزارت بهداشت امروزه این کارگاهها به صورت نظاممند برگزار میشود و امیدواریم که نتایج آن به بینالمللیسازی آموزش عالی در کشور کمک کند.
دکتر شعبانی ضمن ارایه گزارشی از فعالیتها و اقداماتی که در این حوزه انجام شده است به تشریح برنامه های این کارگاه دو روزه پرداخت .
به گفته وی در این دو روز شش پنل علمی با موضوعات اهمیت بینالمللیسازی آموزش عالی علوم پزشکی در کلان منطقه 10، دیپلماسی علمی آموزشی، بازاریابی بینالمللیاصول مکاتبات بینالمللی در آموزش، تضمین وارتقای کیفیت در آموزش عالی بینالمللی، پذیرش و آموزش دانشجویان بینالملل ملاحظات و الزامات برگزار می شود و اساتید و صاحبنظران به بحث و تبادل نظر در خصوص این موضوعات می پردازند.
انتهای پیام/
کدخبرنگار: 7700 س.ع