اقدامات معاونت بهداشتي دانشگاه در هفته ملی سلامت مردان
با توجه به اهمیت موضوع سلامت مردان در کشور، هرساله اولین هفته اسفند ماه با هدف حساس سازی جامعه نسبت به سلامت مردان و افزایش دسترسی آنان به اطلاعات سلامتی به عنوان هفته ملی سلامت مردان ایران نامگذاری شده است.
با توجه به اهمیت موضوع سلامت مردان در کشور، هرساله اولین هفته اسفند ماه با هدف حساس سازی جامعه نسبت به سلامت مردان و افزایش دسترسی آنان به اطلاعات سلامتی به عنوان هفته ملی سلامت مردان ایران نامگذاری شده است.
گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت امور بهداشتی از سال 1394 برنامه سلامت مردان ایران را در سطح مراکز و شبکه های تحت پوشش خود اجرایی کرده است. دراین برنامه اقداماتی از جمله تشکیل پرونده بهداشتی، معاینات پزشکی، ارجاعات تخصصی، آموزش گروه های هدف و توزیع مکمل ویتامین دی در سطح حوزه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. امسال هفته سلامت مردان ایران با شعار" آیا درمسابقه سلامت برنده اید؟ " از تاریخ 7-1 اسفندماه برگزار شد.
همچنین به مناسبت بزرگداشت این هفته علاوه بر خدمات یادشده، خدماتی از قبیل استقرار پزشک متخصص بیماری های روان و اعصاب و پزشک متخصص اورولوژی در برخی از مراکز تابعه مرکز بهداشت شرق و شمال ارایه شد.
روز شمار این هفته را در زیر مشاهده کنید:
1/12/95 شیوه زندگی سالم با تاکید بر تغذیه سالم، فعالیت جسمانی و اجتناب از مصرف دخانیات، الکل واعتیاد
2/12/95پیشگیری از حوادث ترافیکی وآثار زیان بار آن با پرهیز از رفتارهای پر خطر و رعایت نکات ایمنی در رانندگی (مرگ و میر، معلولیت جسمی، عوارض روانی، آثار اجتماعی و اقتصادی )
3/12/95 ارتقای سلامت روانی با تاکید برپیشگیری از استرس های شغلی، مهارت مدیریت خشم مهارت روابط بین فردی
4/12/95 پیشگیری ازحوادث قلبی وعروقی و عوامل خطر آن با تاکید بر خطر سنجی منظم حوادث قلبی عروقی
5/12/95 ارتقای سلامت باروری مردان با تاکید بر پیشگیری از علل مردانه ناباروری و پیشگیری ازعفونت های آمیزشی ورفتارهای پرخطر
6/12/95 سلامت مردان وخانواده با تاکید بر نقش مردان در فرزند پروری و پایبندی به خانواده
7/12/95 پیشگیری از حوادث شغلی با تاکید بر رعایت اصول ایمنی در محیط کار
در این هفته 1387 نفر از مردان به طور رایگان معاینه شدند. همچنین طی آموزش های انجام شده، 6251 نفر اقدامات لازم برای حفظ و ارتقاء سلامتی خود را فرا گرفتند که در قالب 286 مورد کلاس صورت گرفت. از دیگر اقدامات مهم معاونت بهداشت در هفته سلامت مردان، تشکیل 1860 پرونده سلامت بود تا با ارزیابی شاخص های سلامتی بتوانند تندرستی خود را ارتقا دهند.