درخشش معاونت غذا و دارو در پاندمی کرونا/معاونت غذاو داروی دانشگاه برگزیده سطح یک کشوری شد
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درخشش فعالیت های معاونت غذا و داروی دانشگاه در پاندمی کرونا را ستودنی عنوان کرد و گفت: اقدامات معاونت غذا و دارو در کرونا صرفا معطوف به تامین دارو و اقلام حفاظتی نبود در این بحران تشدید نظارت و بازرسی از اماکن دارویی و تولیدات مواد غذایی در دستور کار این معاونت قرار گرفت.
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درخشش فعالیت های معاونت غذا و داروی دانشگاه در پاندمی کرونا را ستودنی عنوان کرد و گفت: اقدامات معاونت غذا و دارو در کرونا صرفا معطوف به تامین دارو و اقلام حفاظتی نبود در این بحران تشدید نظارت و بازرسی از اماکن دارویی و تولیدات مواد غذایی در دستور کار این معاونت قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکترعلیرضا زالی صبح امروز در نشستی که با حضور اعضای هیئت رییسه برگزار شد، کسب عنوان برگزیده سطح یک کشوری در حوزه نظارت و ارزیابی فرآورده خوراکی و آشامیدنی در ارزیابی عملکرد سال 99 را تبریک گفت و تلاش و پشتکار مجموعه معاونت غذا و داروی دانشگاه در امر ارتقای سلامت، تامین اقلام دارویی و محافظتی خصوصا در اپیدمی کرونا ومبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور را دستاوردی بزرگ برای کشور و دانشگاه دانست.
وی با اشاره به این که الگوسازی و گسترش فرهنگ تقدیرو قدرشناسی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در دستورکار است، عملکرد معاونت غذا وداروی دانشگاه را مطلوب و شایسته قدردانی توصیف کرد.
رییس دانشگاه موفقیت های چشمگیر بانوان علوم پزشکی شهیدبهشتی درعرصه های مختلف کاری ومدیریتی را تبریک گفت و خواستار مشارکت حداکثری زنان برای پیشبرد اهداف متعالی دانشگاه و کشور شد.
دکتر زالی در ادامه با اشاره به این که معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از معاونت های نوظهور دانشگاه است تخصیص منابع، فضای فیزیکی مناسب و تامین نیروی انسانی لازم برای کاهش چالش های کاری پیش روی این معاونت را خواستار شد.
وی درخشش فعالیت های معاونت غذا و داروی دانشگاه در پاندمی کرونا را ستودنی عنوان کرد و گفت: اقدامات معاونت غذا و دارو در کرونا صرفا معطوف به تامین دارو و اقلام حفاظتی نبوده بلکه کرونا چالشی بزرگ برای حوزه دارو در دنیا ایجاد کرده، خوشبختانه این معاونت دراین زمینه نقش پررنگی از خود بجای گذاشت.
رییس دانشگاه ادامه داد: تشدید نظارت و بازرسی از اماکن دارویی و تولیدات مواد غذایی با شیوع کرونا در دستور کار این معاونت قرار گرفت.
بزرگترین حوزه نظارتی غذا و داروی استان تهران تحت پوشش دانشگاه
کمبود نیروی انسانی در حوزه نظارتی غذا و دارو یکی دیگر از مواردی بود که دکتر زالی به آن پرداخت و خاطرنشان کرد: با توجه به این که دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بزرگترین حوزه نظارتی غذا و داروی استان تهران را تحت پوشش دارد، لازم است نقشه ترمیم نیروی انسانی به سرعت در دستور کار قرار گیرد.
اصلاح ساختارهای تشکیلاتی و بازبینی محل فیزیکی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی یکی دیگر از مواردی بود که رییس دانشگاه به آن پرداخت.
دکتر زالی با اشاره به این که رضایت مندی مراجعان و پاسخگویی مناسب به مطالبات مردم یکی از رسالت های معاونت غذاو داروست تاکید کرد: شفافیت، اصلاح و تسهیل فرآیندهای نظارتی، رعایت اصول اخلاقی و ایجاد فضای مناسب باید همچون گذشته با هدف افزایش رضایت مندی عمومی در این معاونت استمرار داشته باشد.
وی ادامه داد: در عین حال که شناسایی متخلفان از وظایف اصلی معاونت غذا و داروست باید این وظیفه مهم در حد اعلای توجه به کرامت انسانی، اسلامی و اخلاقی دنبال شود.
رییس دانشگاه تاکید کرد: اوج تعالی، جلوه و سیمای دارو و درمان باید بیش از هر زمان دیگری آکادمیک باشد و این معاونت فعالیت های خود را به حوزه اجرایی و نظارتی معطوف نکند.
از نمونه برداری محصولات وارداتی تا کنترل محصولات از منشا تا مصرف
دکترعلیرضا مرتضوی معاون غذا و دارو دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به این کهحوزه نظارت و ارزیابی فرآورده خوراکی و آشامیدنییکی از حوزه های مهم در معاونت غذا و داروی دانشگاه محسوب می شود اظهار کرد: در همایش مدیران سازمان غذا و دارو، حوزه نظارت و ارزیابی فرآورده خوراکی و آشامیدنی دانشگاه رتبه برگزیده سطح یک کشوری را به خود اختصاص داد.
وی با اشاره به شاخص های ارزیابی عملکرد سال 1399 در حوزه نظارت و ارزیابی فرآورده خوراکی و آشامیدنی خاطرنشان کرد:انجام دقیق امور مرتبط با اجرای برنامه عملیاتی و تکمیل فرم ها و آمار مربوط طبق دستورالعمل ها، ارزیابی منظم از شرایط فنی و بهداشتی تولید در واحدهای تولید فرآورده های خوراکی و آشامیدنی و ارزیابی برنامه های پیش نیازی(PRPs) و رتبه بندی کارخانجات با هدف تشویق به ارتقا و امتیاز آن ها از جمله شاخص های ارزیابی این حوزه بوده است.
معاون غذا و دارو دانشگاه در ادامه پایش مستمر و دقیق شرایط ساخت محصولات (GMP)، بازرسی انبارهای مواد اولیه محصولات، ملزومات و آزمایشگاه و سرویس های کارگری و کنترل مستندات و مجوزهای مربوط به مواد اولیه را از دیگر موارد بررسی عملکرد واحد نظارت و ارزیابی فرآورده خوراکی و آشامیدنیدانست.
وی با اشاره به اهمیت ارزیابی سیستم های ایمنی مواد خوراکی با هدف بهبود کلیه فرآیندهای کنترل محصولات از منشا تا مصرف خاطرنشان کرد: ارزیابی فرآیندهای تامین مواد اولیه، حمل و نقل، ردیابی، آموزش، شکایات، تامین و کنترل ویژگی های فیزیکی و شیمیایی و میکروبی محصولات تولیدی یکی از مهمترین فعالیت های معاونت غذا و داروی دانشگاه است.
دکتر مرتضوی گفت: بازرسی واحدهای تولیدی با هدف تسهیل و تسریع در امور مرتبط و تعیین ماموریت ها در محل وهمچنین نظارت بر انبار شرکت های وارد کننده و نمونه برداری از محموله های وارداتی موجود در انبارهای تحت حوزه نظارتی از دیگر فعالیت های ارزشمند معاونت غذا و داروی دانشگاه در حوزه نظارت و ارزیابی فرآورده خوراکی و آشامیدنیاست.
دکتر ندارونده مدیرغذایی، آشامیدنی و بهداشتی معاونت غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز در این نشست اظهار کرد: در این جلسه از عملکرد و تلاش های معاونت غذایی، غذاو دارو دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تقدیر شد.
وی با اشاره به این که معاونت های غذا و دارو و مدیریت های مرتبط طی برنامه ارزیابی عملکردی سالانه بررسی می شوند توضیح داد: از برنامه های عملیاتی مرتبط که در این دوره مورد ارزیابی قرار گرفته است می توان به برنامه نظارت بر عرضه مواد غذایی، نظارت بر شرکت های وارد کننده و وضعیت فعال، نحوه عملکرد این شرکت ها، رسیدگی به شکایات واصله از مجموعه های مختلف، بررسی باقیمانده سموم و آفات در محصولات کشاورزی و اجرای برنامه های آموزشی اشاره کرد.
دکتر رونده با تاکید بر سیاست های سازمان غذا و دارومبنی به الکترونیکی کردن فرآیندها گفت: معاونت غذاو داروی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در این حوزه عملکرد درخشانی از خود به نمایش گذاشته به شکلی که ثبت منبع، پروانه ساخت و اطلاعات کارخانجات و واحد های تولید کننده مواد غذایی در سامانه به 80 درصد رسید.
وی از سطح بندی عملکرد معاونت های غذاوداروی کشور در چهار سطح دراین دوره از ارزیابی ها خبرداد وگفت: معاونت غذاو داروی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دررقابتی بین 63 دانشگاه رتبه اول را در برنامه ارزیابی عملکرد غذایی به خود اختصاص داد.
انتهای پیام/
کدخبرنگار:7701س.ق
