اخبار

  • تاریخ انتشار : 1402/07/17 - 12:37
  • بازدید : 231
  • تعداد بازدید : 231
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه

روایت دلدادگی خادمان دانشگاه در خدمت به زائران اربعین در نجف

امسال نیز همانند سالهای گذشته دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با برپایی موکبی در نجف اشرف به ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران اجتماع بزرگ پیاده روی اربعین پرداخت. خادمانی که عاشقانه راهی این سفر معنوی شدند تا با زدودن درد و آلام زائران بتوانند سهمی اندک در این حماسه بزرگ داشته باشند.

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ، برای اطلاع بیشتر از خدمات و اقدمات صورت گرفته پای صحبت دکتر سید احسان بلادیان رییس بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نشستیم تا حدیث دلدادگی خادمان دانشگاه در موکب حضرت فاطمه الزهرا(س) در نجف را بشنویم.

 

دکتر بلادیان با اشاره به سابقه هشت ساله دانشگاه در برپایی موکب در مراسم پیاده روی اربعین گفت: همچون سالیان گذشته موکب حضرت فاطمه الزهرا در نجف اشرف خدمات بی نظیری را به زائران پیاده روی اربعین ارایه کرد. این موکب بیش از هشت سال سابقه خدمت‌رسانی در راه‌پیمایی اربعین را دارد و به لطف خدا و حمایت مسئولان دانشگاه هرسال این خدمت رسانی با کیفیت و کارآیی بالاتری ارایه می‌شود.

 

امسال تیم اعزامی بسیار چابک شامل 42 نفر بودند که براساس تجربه، عملکرد سنوات گذشته در موکب اربعین و مهارتهای حرفه ای انتخاب شدند و در دو گروه به صورت هوایی عازم نجف شده و بلافاصله شروع به ارایه خدمت به زوار کردند.

 

هماهنگی‌ها و آماده سازی‌های لازم برای این ماموریت از پنج ماه قبل دردانشگاه آغاز شد که شامل برگزاری جلسات متعدد شورای اربعین دانشگاه با حضور رییس دانشگاه، انتخاب اعضای تیم، تصمیم گیری برای جانمایی موکب در سپاه حضرت رسول در نجف، بررسی نحوه تامین امکانات و تجهیزات و تسهیلات مورد نیاز و نحوه آماده‌سازی چادرهای ارایه خدمت و ... بود.

 

امسال برای اولین بار دانشجویان سال آخر پزشکی و پرستاری نیز در جمع تیم اعزامی حضور داشتند و در کنار اساتید و کارکنان دانشگاه خدمت‌رسانی می‌کردند که این موضوع بازخورد خوبی در بین دانشجویان داشت و امیدواریم در سالهای آتی نیز استمرار یابد.

 

موکب دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی مانند هر سال کاملا مستقل و بدون کمک سایر نهادها و سازمانها برگزار شد و تمام هزینه‌ها و امکانات از محل بودجه فرهنگی و امکانات دانشگاه تامین شد.

 

پس از هماهنگی‌های لازم داروها و تجهیزات مورد نیاز یک ماه قبل از برپایی موکب از معاونت غذا و داروی دانشگاه تحویل گرفته شد و به صورت هوایی به نجف ارسال شد. البته در مدت برپایی موکب، هلال احمر شهر نجف همکاری بسیارخوبی درخصوص تامین برخی اقلام دارویی مورد نیاز ما داشت به نحوی که تقریبا هیچگونه کمبود دارویی و تجهیزاتی و سایر اقدام  نداشتیم.

 

امسال همچنین به صورت نمادین بخش دندانپزشکی موکب نیز فعال شد که انشالله در سال آینده خدمات دندانپزشکی را نیز بتوانیم به زائران ارایه دهیم.

 

موکب فاطمه‌الزهرا(س) سپاه محمدرسول الله‌(ص) تهران دارای واحدهای متعددی نظیر اسکان، تغذیه، آشپزخانه، و... بود و بخش بهداشت و درمان آن به موکب دانشگاه اختصاص داشت. در موکب دانشگاه علاوه بر خدمات درمانی، خدمات بهداشتی و مشاوره ای نیز ارایه می‌شد. کارشناسان بهداشتی تیم به صورت شبانه روزی با انجام کلرسنجی آب، نمونه گیری غذا، بررسی وضعیت بهداشت محیط، تست کرونا و ... نظارت های بهداشتی را انجام می دادند.

 

همچنین پس از هماهنگی با هلال احمر در مدت برپایی موکب آمبولانس مجهز همراه با دو تکنسین اورژانس برای اعزام بیماران به بیمارستان در اختیار موکب قرار داشت. بیماران نیازمند به خدمات پزشکی پیشرفته پس از دریافت خدمات درمانی اولیه نظیر پانسمان، سرم تراپی، احیا و... به بیمارستان هلال احمر یا بیماستارن های عراق اعزام می‌شدند.

 

تا آخرین لحظاتی که موکب دانشگاه برچیده شد اعضای تیم خالصانه و به عشق اباعبدالله الحسین(ع) به ارایه خدمت به زائران مشغول بودند به نحوی که حتی پس از جمع شدن چادر موکب پزشک تیم در حال ویزیت و خدمت‌رسانی به مراجعان و داروخانه موکب ارایه دارو به بیماران بودند.

 

امسال در این ماموریت معنوی بیش از 16 هزار خدمت درمانی ثبت شده اعم از ویزیت، تجویز دارو، پانسمان (سوختگی، شکستگی، پای دیابتی، بریدگی و...)، آتل بندی، تزریق بیش از هزار سرم و... انجام پذیرفت. روزانه بیش از هزار مراجعه به موکب دانشگاه داشتیم که اغلب آنان درمانهای لازم را در موکب دریافت می کردند.50 بیمار نیز پس از انجام اقدامات درمانی اولیه به دلیل نیاز به خدمات پزشکی پیشرفته با آمبولانس به بیمارستان هلال احمر یا عراق اعزام شدند.

 

تعداد بسیاری از مدیران و مسئولان دانشگاه، وزارت بهداشت، سایر دانشگاه از موکب بازدید کرده و خدمات موکب را شایسته تقدیر دانستند. تا لحظه برچیده شدن چادر بنده نیز در حال ویزیت و خدمت رسانی به مراجعان و بیماران بودم و این افتخار نصیب بنده شد که به زائران حسینی خدمت کنم.

 

در ادامه دکتر محمد وزیری عضو هیئت علمی دانشگاه و مسئول موکب بهداشتی ودرمانی بسیج جامعه پزشکی دانشگاه نیز به بیان سخنانی درباره آنچه در موکب دانشگاه گذشت، پرداخت.

 

دکتر وزیری با اشاره به این که تیم اعزامی متشکل از پزشکان متخصص و مجرب، داروساز، پرستار، بهیار و نیروهای پشتیبانی وتعدادی از دانشجویان سال آخر پزشکی و پرستاری بود گفت: اواسط مردادماه تیم دو نفره‌ای از سوی ستاد اربعین دانشگاه برای جانمایی مناسب موکب، آماده سازی و هماهنگی های لازم عازم نجف شده و به بررسی امکانات و تسهیلات رفاهی مکان پرداختند.

 

موکب حضرت فاطمه الزهرا(س) سپاه تهران بسیار بزرگ و متشکل از واحدهای مختلفی نظیر بهداشت و درمان، آشپزخانه، ایستگاه‌های صلواتی، نانوایی، فرهنگی و... بود که بخش بهداشت و درمان آن به دانشگاه تعلق داشت. بنابراین با توجه به اسکان حدود هشت هزار زائر در موکب فاطمه الزهرا(س) سپاه تهران و مراجعه شبانه روزی بسیاری از آنان برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی جانمایی مناسب موکب بسیار اهمیت داشت.

 

اواخر تیرماه با هم اندیشی پزشکان و داروسازان و براساس گزارش سنوات گذشته درخصوص بیماری‌های شایع در راه پیمایی  اربعین تجهیزات و داروهای مورد نیاز و امکانات تهیه و پس از بسته بندی توسط هلال احمر به نجف ارسال شد.

 

پس از برگزاری جلسات متعدد توجیهی، آماده سازی اعضا و بیان نکات مهم این ماموریت معنوی؛ تیم 30 و 31 مردادماه 1402 به صورت هوایی به نجف اعزام شدند. اعضای تیم از 31 مردادماه در موکب مستقر شده و ارایه خدمات آغاز شد تا 13 شهریورماه ادامه یافت.

 

این تیم 42 نفره متشکل از هشت پزشک با تجربه، 17 پرستار ماهر و مجرب، یک پزشک متخصص بهداشت و ارتقای سلامت، سه دکتر داروساز، دو تکنسین دارویی، چهار مسئول پذیرش و هفت پرسنل پشتیبانی و اجرایی بود.

 

خدمات بهداشتی و درمانی به زائران در شیفت‌های مشخص به صورت شبانه روزی ارایه می شد که در مدت 14 روز برپایی موکب بیش از 16 هزارخدمت درمانی و بهداشتی به زائران ارایه شد.  براساس آمار ثبت شده تقریبا روزانه هزار نفر از زوار حسینی به موکب دانشگاه مراجعه می کردند.البته آمارخدمات بیش از این میزان بود و تعداد بسیاری از خدمات نظیر ارایه پماد سوختگی، برخی از داروها و مسکنها و... نیز روزانه به زوار اربعین ارایه می شد که ثبت نشده است.

 

خدمات ارایه شده شامل ویزیت پزشک، تجویز دارو، تحویل دارو از داروخانه، ارایه درمان تکمیلی، درمان گرمازدگی، تزریقات، پانسمان زخمها(جراحت، سوختگی‌، شکستگی‌ ) و... بود.

 

با توجه به گرمای بسیار بالای نجف بیش از هزار نفر از مراجعان دچار گرمازدگی شده بودند که طیف وسیع سنی ازنوزاد و شیرخوار سه ماه گرفته تا پیرمرد 90 ساله را شامل می‌شدند. برای درمان آنها ضمن سرم‌تراپی داروهای لازم (ضد تهوع، ویتامین، دل درد، آنتی بیوتیک یا ضد اسهال) داخل سرم برای آنان تجویز می‌شد.

 

کرامپ‌های عضلانی، سرماخوردگی، امیکرون، مسمومیت، عفونت‌های مختلف( چشمی، ریوی، گوش و حلق و بینی، کلیه)،  حساسیت و آلرژی و آسم از دیگر بیماری‌های شایع مراجعه کنندگان به موکب دانشگاه بود.

 

با توجه به مهارت و تجربه و تخصص اعضای تیم، اغلب بیماران درمانهای لازم را در موکب دریافت کرده و بهبود می یافتند.

 

 موارد کمی از مراجعان اورژانسی نیاز به ارجاع و اعزام به بیمارستان داشتند که پس از انجام اقدامات درمانی اولیه و پایدار شدن وضعیت بیمار سریعا با آمبولانس هلال احمر به بیمارستان اعزام شدند . از آن جمله می توان به یک مورد اورژانسی مشکوک به مرگ مغزی اشاره کرد که از خادمان موکب بود و برای پیگیری و درمان به تهران اعزام شد.

 

پرسنل با تجربه، ماهرو متخصص بسیاری از پروسه‌های درمانی نظیر درمان گرمازدگی نوزاد سه ماهه و رگ گیری و سرم درمانی وی به سرعت توسط پرستاران و پزشک در همان محل موکب انجام شود.

 

از دیگر خدمات ارایه شده در موکب، پانسمان زخم مراجعان بود که شامل زخم های سوختگی، پای دیابتی، تصادفات،  حوادث، سقوط، بریدگی و ... می شد.

 

بیشترین آمار پانسمان مربوط به سوختگی‌ها بود که در این مدت حدود 60 نانوا و تعداد زیادی از آشپزان، خادمان و زائران با  سوختگی مراجعه کرده و خدمات درمانی را دریافت کردند.

 

پانسمان زخم پای دیابتی نیز از دیگر مواردی بود که به صورت روزانه در موکب انجام می شد که علاوه بر زائران مبتلا به دیابت، تعدادی از خادمان موکبها نیز روزانه برای پانسمان زخم خود به ما مراجعه می کردند.

 

ارایه خدمات درمانی به سالمندان با بیماری های زمینه ای، زنان باردار، تشخیص کرونای مثبت و گرفتن تست کرونا، درمان عفونتهای مختلف، گرمازدگی، مسمومیت و ... از دیگر اقدامات صورت گرفته بود.

 

یکی از اتفاقاتی که در این مدت رخ داد انتقال یک پیرمرد 85 ساله آذری زبان به موکب دانشگاه بود که هیچ گونه مدرک شناسایی به همراه نداشت و بر اثر سقوط در یکی از قبور وادی‌السلام مجروح شده بود. اعضای تیم سریعا نسبت به درمان جراحات و پانسمان زخمهایش اقدام کرد اما پیرمرد که  گم شده بود مدتی مهمان موکب دانشگاه بود تا با تلاش بسیار اعضای تیم و همکاری سازمان حج و زیارت تحویل خانواده اش داده شد.

 

نظارت بر امور بهداشتی موکب و بازرسی مرتب محل اسکان زائران و تهیه و توزیع غذا، نگهداری مواد غذایی و... از دیگر اقداماتی بود که توسط کارشناسان بهداشتی موکب انجام می شد و با تلاش آنان خوشبختانه در این مدت هیچگونه مسمومیت غذایی در موکب بزرگ حضرت فاطمه الزهرا وجود نداشت.

 

مسئولان موکب فاطمه الزهرا (سپاه) با توجه به این که اغلب زائران به سمت کربلا رفته بودند ابلاغ  کردند که نسبت به جمع آوری موکب اقدام کنیم . بنابراین بالاجبار روز سیزدهم شهریور مجبور به جمع آوری موکب بهداشتی درمانی شدیم. اما همزمان با جمع آوری موکب اعضای تیم همچنان مشغول ارایه خدمت به مراجعان و بیماران بودند و حتی وقتی چادربرچیده شده بود  پزشکان گروه بیمار ویزیت کرده و داروهای نسخ تجویزی توسط داروخانه به زائران ارایه می شد.

 

در مدت برپایی موکب تعداد زیادی از مسئولان از جمله سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، مسئولان دانشگاه ( دکتر خدادوست معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، حجت الاسلام و المسلمین خدیوی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر جانبازی سرپرست مدیریت خدمات بیمارستانی معاونت درمان، دکتر رستمی نژاد مدیر تربیت بدنی دانشگاه و ...) دکتر مقیمی از وزارت بهداشت و...  از موکب فاطمه الزهرا دانشگاه بازدید کردند.

 

برای برگزاری هرچه با شکوهتر مراسم معنوی اربعین و حفظ و سلامت هموطنان باید آموزشهای لازم برای حضور در این حماسه معنوی در طول سال به مردم از طریق دانشگاه و رسانه‌های اجتماعی و هلال احمر انجام شود تا اقشار مختلف مردم اعم از پیر و جوان و کودک و بیماران مبتلا به بیماری های زمینه ای بتوانند با آمادگی لازم در این پیاده روی حضور یابند.

 

در نهایت  ضمن تقدیر از حمایت و نیت خیر همه مسئولان و هیئت رییسه دانشگاه، از تلاش تمام اعضای تیم بهداشتی درمانی موکب دانشگاه و خادمانی که در این سفر معنوی حضور داشتند ودر مدت برپایی موکب در نجف اشرف با عشق و علاقه واشتیاق وصف ناپذیری با نیت خالص به ارایه خدمت به زائران اباعبدالله‌الحسین (ع) پرداختند قدردانی می کنم و  امیدواریم  خدمات خالصانه آنان مورد رضایت خداوند و امام حسین(ع) قرار گیرد.

انتهای پیام/

کدخبرنگار: 7700 س.ع

 

 

  • گروه خبری : اخبار دانشگاه
  • کد خبر : 134067
کلید واژه

نظر شما

  • نظرات شما دیده و بررسی می شود.