دکتر زالی تاکید کرد
ضرورت برنامه ریزی برای افزایش ارجاعات بینالمللی متناسب با میزان تولید علم
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به پیشرفتهای سالهای اخیر کشور درخصوص ارجاعات بینالمللی بر ضرورت افزایش میزان ارجاعات بینالمللی متناسب با میزان تولید علم تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی در هفتمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی نخستین همایش ملی مرجعیت علمی که با عنوان «ضرورت و امکان مرجعیت علمی از دیدگاه قرآن کریم» در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد، علوم هنجاری را نخستین موضوعی برشمرد که در این شالوده ریزیها باید مورد توجه قرار گیرد و افزود: علوم هنجاری به منزله داربستهای سازهای فلسفه نظریه پردازانه در رشد علوم متاخر است که بدون این سازه رسیدن به فضای رقابتی مرجعیت علمی در جهان امروز میسر نمیشود.
به گفته دکتر زالی تلاش در حوزه علوم مختلف(علوم سلامت، علوم انسانی و...) باید با تمرکز براین موضوع باشد که انشای علوم هنجاری مسیر اصلی برای ورود به مرجعیت علمی است.
وی با اشاره به ضرورت توجه به وجوه افتراق ونقاط تمایز و مزیتها در مرجعیت علمی گفت: تکمیل چرخه علم موضوع بسیار مهمی است و در سالهای اخیر شاهد رشد فزاینده کشور در زمینه تولید علم در حوزه مقالات، استنادات، انتشارات و ... هستیم.
دکتر زالی با تاکید بر این که علاوه بر تولید علم بحث کاربست علم نیز بسیار مهم است یادآور شد که علم آرشیوی اصلا کمک کننده نیست.
به گفته وی برای شرکت در کارزار رقابت جهانی در عرصه مرجعیت علمی، توجه به نحوه صحیح کاربست علمی بسیار مهم است اما در کنار آن استناد به بروندادهای علمی و پیامدهای علمی نیز اهمیت دارد.
سه محور مهم در مرجعیت علمی؛ تولید علم، کاربست علم و ارجاع به علم تولید شده
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: تولید علم، کاربست علم و ارجاع به علم تولید شده سه محور مهم در مرجعیت علمی هستند که از اهمیت بسیاری برخوردارند.
به گفته دکتر زالی برای افزایش میزان ارجاعات باید نحوه انتشار، عرضه محصولات علمی و استفاده از ظرفیتهای شبکههای جهانی به عنوان ریل گذاری برای تبدیل محصولات علمی و جهانی و بینالمللی سازی محصولات علمی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
رییس دانشگاه پرداختن به موضوع بررسی ضرورت وامکان مرجعیت علمی از دیدگاه قرآن در این نشست را ستود و گفت: وقتی ذات اقدس الهی را سرمنشا و گوهر اصلی علم میدانیم بدون تردید موجب تصدیق این موضوع است که قرآن مرجع علمی است و باید درخصوص مرجعیت علمی قرآن از نظر اصول، مبانی، روشها، متدولوژی، گزاره ای و ... به بحث بپردازیم.
دکتر زالی در ادامه با اشاره به مدلهای استفاده از مرجعیت قرآن گفت: استفاده استنباطی سادهترین مدل است که براساس آن از متن قرآن استنباطات علمی میشود.
وی با توجه به استفاده استنباطی از قران در سالهای اخیر به موضوع اعجاز علمی قران اشاره کرد و به بیان نمونه هایی از این موضوع پرداخت.
به گفته وی اعجاز علمی قرآن از بارقه های بسیار زیبای جذاب و پرهیجانی شکل می گیرد که برای نسل جوان نیز جذاب است و در حوزه سلامت بسیار می توان در این زمینه ابراز نظر کرد مثلا هفت فواکه(میوه) که در قران آمده است همگی دارای ویژگی مشترکی (خاصیت آنتی اکسیدانی) که این موضوع از اعجاز علمی قرآن است .
دکتر زالی استفاده استکمالی از مرجعیت از قرآن را مدل دیگری برشمرد و افزود: در این مدل گزارههای علمی و مفاهیم علمی را با آموزه های قرآنی تکمیل می کنیم و این نگاه تکمیلی با استفاده از آموزه های قرآنی در تکامل تطور علوم موجود فرصت خوبی است.
به گفته دکتر زالی استفاده حکمیتی قرآن نیز یک مدل بسیار متعالی است ودر بحثهای علمی به معنای واقعی از حکمیت قرآن استفاده میکنیم . به این مفهوم که هرآنچه که در قرآن بیان می شود طبق اصول راستین قرآنی است و با این مفهوم می توان از دیدگاه حکمیتی نیز قرآن را به عنوان پایگاه مرجعیت علمی مورد استفاده قرار داد.
وی با اشاره به مدل نگاه بینشی به مرجعیت قرآن گفت: با توجه به کارزاری که هم اکنون علیه قرآن شکل گرفته است بازگشت و رجعت به بحث مرجعیت علمی قرآن بسیار مهم و بحث نوپدیدی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا تقریبا نقطه مقابل مهجوریت قرآن است.
برگزاری همایش مرجعیت علمی در 29 آبان
دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نایب رییس نخستین همایش ملی مرجعیت علمی نیز در این نشست ضمن بیان سخنانی گفت: مرجعیت علمی همواره یکی از مطالبات و تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است .
وی از برگزاری همایش مرجعیت علمی در 29 آبان خبر داد و یادآور شد که برای غنای علمی این همایش 17 نشست تخصصی پیش بینی شده است که تاکنون هفت نشست در تهران و شهرستانها برگزار می شود.
دکتر صالحی با اشاره به فعالیتهای صورت گرفته ابراز امیدواری کرد که پس از برگزاری این همایش بتوانیم به گونه نظاممند نقشه راه مرجعیت علمی، تعریف، چیستی و اجرای آن را تعیین کنیم. همچنین از جنبه های مختلف موضوع مرجعیت علمی به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد تا در مسیر دستیابی به تاکیدات مقام معظم رهبری و مرجعیت علمی گام برداریم.
مرجعیت علمی با اقتدار اجتماعی نسبت دارد
دکتر جمیله سادات علمالهدی رییس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی نیز با طرح سؤالاتی در مورد مرجعیت علمی و قرآن کریم، گفت: باید بررسی کرد که آیا مرجعیت علمی بر اساس قرآن ضروری است؟ یا مرجعیت علمی در چه شرایطی امکانپذیر است؟ و مرجعیت علمی امکانپذیر است یا آرزوست؟ و چه زمانی محقق میشود؟
وی با بیان اینکه مرجعیت علمی با اقتدار اجتماعی نسبت دارد، افزود: علم مزیت خاص و مهم دارد و منبع قدرت جامعه است. وضعیت علمی یک خصیصه ذاتی و ثابت نیست و تغییرات آن با تغییرات اجتماعی همبسته است.
رییس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، خاطر نشان کرد: مرجعیت علمی میتواند در قالب بنای عدالت آموزشی، پژوهشی، خدماتی و نیکوکاری ظهور و بروز داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنیم، این است که معیارهای توسعهیافتگی را بر اساس معیارهای خلافت قرار دهیم. امکان رسیدن به مرجعیت علمی تابعی از نسبت میان خلافت و هدایت همچنین نسبت میان منفعت و حقیقت است.
برای مرجعیت علمی باید به دانشگاهها ماموریت داده شود
دکتر سید محمودرضا آقا میری رییس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه برای مرجعیت علمی باید به دانشگاهها ماموریت داده شود، گفت: باید بررسی کنیم که این رشتههای نوظهور در پنج سال آینده علم کجا خواهند بود و در این مسیر هدفگذاری کنیم.
وی ادامه داد: همچنین باید مشخص شود که به چه سمتی قرار است برویم و برای رسیدن به مرجعیت علم باید زمانگذاری نیز انجام شود. برای اهداف باید زمان گذاشته شود که در دو سال آینده به کدام سمت برویم و همچنین ارزیابی کیفیت داشته باشیم تا مشخص شود پیشرفت کار چگونه است.
رییس دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر ماموریتگرا کردن دانشگاهها، گفت: دانشگاهها نباید روی همه موضوعات کار کنند. نیاز محوری، ضرورت سنجی اهمیت زیادی دارد.
وی اظهار کرد: مزیتهای کشور باید مشخص شود و در زمانهای مختلف باید این مزیتها و اهداف روزآمدسازی شوند.
دکتر آقامیری به حوزههای مهم برای رسیدن به مرجعیت علمی اشاره کرد و گفت: به نظر میرسد در برخی حوزهها بهویژه در علوم انسانی رفتاری و اجتماعی کشور ما مزیت داشته باشد. به علاوه باید رشتههای نوظهور را نیز مد نظر قرار داد و بررسی کنیم که این رشتههای نوظهور در ۵ سال آینده علم کجا خواهند بود و در این مسیر هدفگذاری کنیم.
لزوم تدوین نقشه راهبردی مرجعیت علمی
در ادامه نشست دکتر مسعود طوسیسعیدی دبیر نخستین همایش ملی مرجعیت علمی ضمن بیان سخنانی به ارایه گزارشی درخصوص اقدامات صورت گرفته از جمله فراخوان مقالات، مصاحبههای تصویری با صاحبنظران کشور، برگزاری نشست های تخصصی در ابعاد مختلف پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: مرجعیت علمی یک موضوع مقطعی نیست بلکه موضوعی بلند مدت است که امیدواریم تبدیل به یک فعالیت دائمی شود.
دبیر همایش خاطرنشان کرد: امیدواریم نتایج و محتوای علمی این همایش به یک سند با عنوان نقشه راهبرد دستیابی به مرجعیت علمی تبدیل شود و یادآور شد که این نقشه دارای چهار لایه دستاورد برای جامعه، تعیین شاخصهای مرجعیت علمی ، فرایندهای مرجعیت، زیرساختها و زیرنظام های لازم است.
وی در خاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد که این همایش یک حرکت سازنده باشد و نتایج خوبی در این راستا در بر داشته باشد.
براساس این گزارش هفتمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی نخستین همایش ملی مرجعیت علمی با عنوان «ضرورت و امکان مرجعیت علمی از دیدگاه قرآن کریم» دوشنبه هشتم آبان ماه در دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد. در این نشست که به همت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد، دکتر جمیلهسادات علمالهدی رییس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، دکتر مسعود طوسیسعیدی عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نایب رییس نخستین همایش ملی مرجعیت علمی، دکتر سید محمودرضا آقامیری رییس دانشگاه شهید بهشتی، دکتر احمد شعبانی رییس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و دکتر علیرضا زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بیان سخنانی درخصوص ضرورت و امکان مرجعیت علمی از دیدگاه قرآن کریم پرداختند.
انتهای پیام/
کدخبرنگار: 7700 س.ع